среда, 30 октября 2024 г.

Integrarea căii ferate în sistemul de transport al Chișinăului


 Integrarea căii ferate în sistemul de transport al Chișinăului reprezintă un element important al strategiei de dezvoltare a orașului https://www.chisinau.md/ro/viitorul-21017.html, vizând crearea unei rețele de transport eficiente și sustenabile. Această integrare este orientată către îmbunătățirea legăturilor suburbane și conexiunilor între zonele cheie ale capitalei. Transportul feroviar este considerat un factor esențial pentru a spori accesibilitatea locuitorilor din suburbii, contribuind la reducerea dependenței de transportul privat și la diminuarea aglomerației pe străzile orașului. În plus, calea ferată poate asigura orare mai stabile și previzibile, aspect esențial pentru călătoriile zilnice.

Principalele prevederi ale strategiei:

Crearea nodurilor de transport pentru transferuri. Se planifică dezvoltarea stațiilor de cale ferată ca noduri pentru transferul către autobuze și alte mijloace de transport. Acest lucru va crește comoditatea și accesibilitatea deplasării pentru locuitorii orașului și ai zonelor adiacente, oferind mai multe oportunități pentru transferuri neîntrerupte și creșterea mobilității generale. Stațiile nodale pot deveni centre-cheie ale rețelei de transport, unde pasagerii vor putea schimba rapid și confortabil tipul de transport. Crearea unor astfel de noduri va permite și raționalizarea fluxurilor de pasageri, reducerea încărcării principalelor artere și va face transportul public mai atractiv.

Integrarea cu alte tipuri de transport public. Rețeaua feroviară va asigura conexiuni mai rapide între zonele centrale și periferice, precum și legături cu suburbiile. Această măsură ar trebui să reducă încărcarea drumurilor și să scurteze timpul călătoriilor, îmbunătățind accesibilitatea zonelor periferice. Includerea infrastructurii feroviare în sistemul general de transport public va contribui la crearea unor trasee comode și rapide pentru pasageri, aspect deosebit de important pentru cei care fac naveta zilnic la locul de muncă sau la studii. Astfel, calea ferată va deveni baza unei rețele multimodale care va permite economisirea timpului și va face călătoriile mai comode.

Modernizarea infrastructurii. Pentru creșterea frecvenței și confortului călătoriilor pe transportul feroviar, se prevede modernizarea infrastructurii existente. Acest lucru va permite îmbunătățirea calității serviciilor și va face utilizarea căii ferate mai atractivă. Reconstrucția stațiilor de cale ferată, modernizarea șinelor și implementarea noilor tehnologii vor contribui la crearea unui sistem de transport mai modern și eficient, conform așteptărilor pasagerilor. Implementarea sistemelor digitale de management, îmbunătățirea confortului vagoanelor, modernizarea platformelor și accesibilitatea pentru persoanele cu mobilitate redusă sunt măsuri ce vizează creșterea nivelului de servicii și atragerea unui număr mai mare de utilizatori către transportul feroviar.

Totuși, proiectul PMUD pentru Chișinău https://www.chisinau.md/ro/viitorul-21017.html nu prevede utilizarea transportului feroviar ca o componentă integrală a transportului public. Atenția principală din plan este acordată dezvoltării și optimizării transportului cu autobuzul și troleibuzul, precum și creării condițiilor pentru mijloacele de transport alternative, cum ar fi pistele pentru biciclete și zonele pietonale. Acest accent este determinat de necesitatea îmbunătățirii rapide a capacității de transport și a creării unor soluții accesibile pentru toate categoriile de populație. Aceste tipuri de transport necesită investiții mai mici în infrastructură comparativ cu calea ferată și pot fi implementate mai rapid, ceea ce le face mai potrivite pentru a rezolva problemele actuale de transport ale orașului. Infrastructura feroviară este menționată preponderent în contextul legăturilor suburbane, dar nu este considerată ca parte a sistemului de transport public urban. Această limitare reduce posibilitățile de creare a unei rețele de transport multimodal, care ar putea crește semnificativ mobilitatea generală în capitală.

Adaptarea PMUD pentru a include transportul feroviar ca o componentă a sistemului de transport urban ar fi o măsură logică și utilă, deoarece ar permite reducerea semnificativă a aglomerației, îmbunătățirea calității aerului și crearea unei rețele de transport mai ecologice și mai durabile. Această integrare ar contribui la reducerea utilizării transportului personal, diminuarea nivelului de poluare și oferirea unor alternative convenabile și rapide pentru deplasările zilnice. Iată de ce acest lucru ar fi recomandabil:

Optimizarea transportului suburban. Includerea transportului feroviar în PMUD ar permite îmbunătățirea legăturilor Chișinăului cu suburbiile și crearea de noduri suplimentare de transfer la stațiile de cale ferată. Acest lucru ar crea condiții pentru creșterea confortului și vitezei călătoriilor, atrăgând mai mulți pasageri către transportul public și reducând dependența de autoturisme. Pasagerii ar putea să-și planifice călătoriile cu mai multă încredere, deoarece calea ferată oferă orare regulate și previzibile.

Reducerea aglomerației. Calea ferată poate prelua o parte din fluxul de pasageri, mai ales în orele de vârf, reducând astfel aglomerația pe principalele artere ale orașului și diminuând blocajele auto. Acest aspect este deosebit de important pentru zonele cu densitate mare de populație, unde ambuteiajele sunt o problemă constantă. Dezvoltarea legăturilor feroviare va ajuta la distribuirea mai uniformă a fluxurilor de transport și la reducerea presiunii pe infrastructura rutieră. Reducerea aglomerației va avea, de asemenea, un impact pozitiv asupra nivelului de zgomot din oraș și asupra calității vieții locuitorilor.

Sustenabilitatea ecologică. Dezvoltarea transportului feroviar, mai ales cu posibilitatea trecerii la linii electrificate, se aliniază obiectivelor de reducere a emisiilor de dioxid de carbon și de îmbunătățire a calității aerului în Chișinău. Acest lucru va permite crearea unui sistem de transport mai durabil și ecologic, aspect important pentru îmbunătățirea calității vieții locuitorilor. Utilizarea unui transport ecologic contribuie la reducerea nivelului de poluare a aerului și face orașul mai confortabil pentru locuit. De asemenea, transportul feroviar consumă mai puțină energie pe pasager comparativ cu autoturismele, ceea ce contribuie la creșterea eficienței energetice a întregului sistem de transport.

Integrarea cu alte tipuri de transport. Includerea căii ferate în sistemul de transport public al orașului va permite crearea unor noduri de transport multifuncționale, convenabile pentru pasageri și rentabile economic. Aceste noduri vor asigura posibilitatea transferului rapid și convenabil între diverse tipuri de transport, inclusiv autobuze, troleibuze și biciclete, ceea ce va face călătoriile mai flexibile și mai accesibile. Acest lucru va îmbunătăți conectivitatea de transport a orașului și va oferi un nivel mai ridicat de confort pentru pasageri, inclusiv pentru cei care utilizează rute combinate pentru deplasare.

Principala diferență între strategia de dezvoltare durabilă și proiectul PMUD în ceea ce privește îmbunătățirea mobilității constă în abordările și accentele lor: de exemplu, strategia de dezvoltare durabilă presupune crearea de noi piste pentru biciclete și integrarea transportului feroviar, ceea ce va reduce emisiile și va îmbunătăți calitatea aerului, în timp ce PMUD se concentrează pe îmbunătățirea rapidă a infrastructurii rutiere pentru autobuze, permițând reducerea mai eficientă a ambuteiajelor și îmbunătățirea conexiunilor de transport pe termen scurt.

Strategia de dezvoltare durabilă pune accent pe sustenabilitate ecologică și multimodalitate. Aceasta își propune să creeze o rețea de transport care să țină cont de impactul asupra mediului, să îmbunătățească accesibilitatea și să integreze diverse tipuri de transport (feroviar, ciclabil, pietonal și cu autobuzul). Această abordare vizează îmbunătățiri pe termen lung ale calității vieții și reducerea emisiilor de carbon. Strategia de dezvoltare durabilă urmărește crearea unui sistem de transport care va fi sustenabil atât din punct de vedere ecologic, cât și social, asigurând un nivel ridicat al calității vieții pentru toți locuitorii orașului. Un aspect important este crearea unor condiții confortabile de deplasare pentru toate categoriile de populație, inclusiv pentru persoanele cu mobilitate redusă.

PMUD, pe de altă parte, este axat pe implementarea practică și optimizarea coridoarelor de transport existente. Acesta definește rute specifice pentru crearea liniilor BRT, concentrându-se pe îmbunătățirea eficienței și capacității de transport și reducerea aglomerației pe anumite străzi. Atenția principală este pe crearea unor soluții pe termen scurt și mediu pentru creșterea eficienței rețelei de transport, ceea ce face ca abordarea să fie mai pragmatică, dar mai puțin cuprinzătoare în comparație cu strategia durabilă. Aceste soluții ajută la reacționarea rapidă la problemele actuale ale infrastructurii de transport și asigură îmbunătățiri la nivelul arterelor urbane.

Adaptarea proiectului PMUD prin includerea propunerilor strategiei de dezvoltare durabilă pare într-adevăr justificată. Includerea unor elemente de sustenabilitate ecologică și multimodalitate poate contribui la flexibilitatea și relevanța planului. Iată posibile direcții pentru o astfel de adaptare:

Adăugarea unui accent pe sustenabilitatea ecologică. Actualizarea PMUD cu obiectivele ecologice ale strategiei de dezvoltare durabilă va ajuta la accelerarea implementării transportului public cu emisii scăzute (de exemplu, autobuze electrice sau troleibuze). Acesta poate fi inclus ca una dintre priorități, ceea ce va contribui la îmbunătățirea calității aerului și a situației ecologice din Chișinău. Creșterea sustenabilității ecologice a sistemului de transport ar trebui să devină un element central, contribuind la îmbunătățirea condițiilor de viață și reducerea impactului transportului asupra mediului. Utilizarea tehnologiilor cu emisii reduse contribuie, de asemenea, la promovarea imaginii orașului ca un megapolis ecologic și modern.

Utilizarea căii ferate existente. Infrastructura feroviară poate fi integrată în sistemul de transport urban pentru a deveni un element-cheie al rețelei multimodale. Acest lucru va permite extinderea opțiunilor de transport public, oferind pasagerilor variante suplimentare de transfer și reducând dependența de transportul personal. Calea ferată poate deveni baza pentru rute multimodale, unind sistemele de transport suburban și urban. De asemenea, stațiile de cale ferată pot fi modernizate pentru a le face mai atractive, inclusiv dezvoltarea infrastructurii comerciale, cum ar fi magazine și cafenele, ceea ce va atrage suplimentar pasagerii.

Îmbunătățiri pe termen scurt. PMUD poate fi ajustat pentru a include îmbunătățiri pe termen scurt și mediu ale coridoarelor de transport. Acest lucru poate include benzi dedicate pentru transportul public pe rutele aglomerate și îmbunătățirea nodurilor de transfer, permițând o creștere mai rapidă a mobilității. Astfel de măsuri vor contribui la creșterea calității serviciilor de transport pe termen scurt, menținând posibilitatea dezvoltării ulterioare. Un exemplu poate fi alocarea de benzi pentru autobuze pe principalele artere urbane, ceea ce va reduce semnificativ timpul de deplasare pentru pasagerii transportului public.

Integrarea cu infrastructura ciclabilă și pietonală. Adăugarea multimodalității prin sprijinirea rutelor pentru biciclete și pietoni va corespunde cerințelor strategiei de dezvoltare durabilă, îmbunătățind accesibilitatea și susținând mijloacele de transport alternative. Pistele pentru biciclete și zonele pietonale joacă un rol important în reducerea dependenței de autoturisme și creșterea mobilității generale a populației. Crearea unor parcări convenabile pentru biciclete la stațiile de transport public și integrarea infrastructurii ciclabilă cu nodurile feroviare va face călătoriile combinate și mai convenabile pentru locuitori.

Aceste ajustări vor ajuta PMUD nu doar să își realizeze obiectivele pe termen scurt, ci și să contribuie la atingerea obiectivelor pe termen lung incluse în strategia de dezvoltare a Chișinăului, creând un sistem de transport durabil, convenabil și ecologic.

Fluxul auto din Chișinău și din afara orașului este determinat de următoarele scopuri principale:

Muncă și afaceri – Cea mai semnificativă parte a șoferilor ajunge în oraș pentru muncă sau întâlniri de afaceri, reprezentând aproximativ 78,3% din totalul traficului. Chișinăul, ca centru administrativ și economic, atrage un număr mare de angajați din suburbii și regiuni. O mare parte a locuitorilor efectuează zilnic călătorii în oraș, ceea ce creează o mare presiune pe infrastructura de transport. Crearea mai multor locuri de muncă și dezvoltarea activităților economice în suburbii ar putea reduce acest flux și, implicit, ar scădea încărcarea drumurilor din capitală.

Recreere și timp liber – Aproximativ 17,2% dintre mașinile care intră în oraș sunt pentru recreere, cumpărături și participare la evenimente culturale. Chișinăul este un centru important de viață culturală și socială, atrăgând locuitori din alte regiuni pentru vizite la teatre, muzee, restaurante și centre comerciale. Crearea de noi zone de recreere și centre comerciale în suburbii ar putea redistribui fluxurile și reduce presiunea asupra centrului orașului.

Scopuri medicale – Aproximativ 4,5% dintre mașini intră în Chișinău pentru consultații și tratamente în clinici care atrag pacienți atât locali, cât și din regiuni. Infrastructura medicală a Chișinăului joacă un rol cheie în asigurarea sănătății populației întregii țări, ceea ce face ca aceste călătorii să fie o parte esențială a fluxurilor de transport. Dezvoltarea de instituții medicale specializate în suburbii sau în zonele învecinate ar putea contribui, de asemenea, la reducerea încărcării transportului în oraș.

Conform datelor din proiectul PMUD pentru Chișinău, distribuția procentuală a fluxurilor de transport care intră în oraș dimineața și îl părăsesc seara a fost studiată și prezentată astfel:

  • Direcția nordică (ex. Orhei și alte orașe din nord) reprezintă aproximativ 35% din totalul traficului auto, fiind principala direcție de intrare și ieșire din oraș. Direcția nordică este un coridor important de transport, conectând Chișinăul cu regiunile nordice ale țării, stimulând activitatea economică și mobilitatea populației. Îmbunătățirea calității drumurilor și dezvoltarea transportului public alternativ ar putea crește eficiența acestui coridor.

  • Direcția sudică (Hîncești, Căușeni) reprezintă circa 25% din traficul total, fiind a doua direcție ca importanță. Aceasta joacă, de asemenea, un rol major în asigurarea conexiunilor cu suburbiile, oferind locuitorilor un acces mai confortabil la capitală. Crearea unor rute suplimentare de autobuz și dezvoltarea transportului feroviar suburban ar putea îmbunătăți situația transportului în această direcție.

  • Direcția vestică (Strășeni, Ungheni) ocupă aproximativ 20% din fluxul de transport. O parte din fluxul auto pe direcțiile estică și vestică este substituit de trenurile suburbane, explicând parțial procentajul mai scăzut de trafic auto pe aceste direcții. Direcțiile est și vest conectează Chișinăul cu numeroase localități, însă utilizarea transportului feroviar pe aceste rute este un factor important în distribuția fluxurilor. Creșterea frecvenței trenurilor suburbane și îmbunătățirea confortului vagoanelor ar putea stimula și mai mult utilizarea transportului feroviar.

În prezent, în documentele de proiect PMUD, nu sunt specificate date detaliate despre numărul de automobile care intră zilnic în Chișinău și ies din oraș. Este menționat doar numărul total de automobile, care este de aproximativ 350 de mii. Este important de subliniat că infrastructura de transport urbană a Chișinăului a fost inițial proiectată pentru o capacitate semnificativ mai mică decât cea actuală, deoarece calculele proiectului au fost realizate în perioada sovietică. În consecință, nivelul actual al traficului depășește capacitatea drumurilor de cinci ori.

Aceasta duce la supraîncărcări și ambuteiaje regulate pe străzile orașului, în special pe arterele principale și la intrările/ieșirile din oraș. Problema este agravată de lipsa unor soluții concrete în proiectele PMUD pentru dezvoltarea transportului feroviar și a sistemului BRT, ceea ce ar putea îmbunătăți considerabil situația, mai ales pentru zonele din aglomerație unde există o cerere ridicată de călătorii zilnice către oraș.

Pentru îmbunătățirea situației transportului în Chișinău se pot propune următoarele:

  1. Dezvoltarea transportului feroviar — creșterea frecvenței trenurilor de navetiști, îmbunătățirea confortului și integrarea stațiilor feroviare cu alte mijloace de transport.

  2. Implementarea liniilor BRT — crearea benzilor dedicate pentru autobuze rapide care să conecteze zonele suburbane cu părțile centrale ale orașului, reducând timpul de călătorie și sporind confortul utilizării transportului public.

Aceste măsuri ar putea contribui la reducerea fluxurilor de automobile și la crearea unui sistem de transport mai durabil și mai convenabil pentru locuitorii Chișinăului și împrejurimilor sale.

Trenurile suburbane joacă un rol esențial în sistemul de transport al Moldovei, conectând Chișinăul cu orașele și satele apropiate. Direcțiile estică și vestică includ rute convenabile pentru navetiștii zilnici, reducând presiunea asupra drumurilor și scăzând fluxul de trafic auto. De exemplu, rutele feroviare spre est (în direcția Tiraspol) și spre vest (spre Ungheni) sunt populare printre cei care călătoresc frecvent spre Chișinău. Dezvoltarea unei infrastructuri convenabile pentru transferuri la aceste stații ar putea crește și mai mult atractivitatea transportului feroviar.

  • Direcția estică (Tiraspol și alte regiuni estice) reprezintă aproximativ 20% din fluxul total. Această direcție conectează capitala cu regiunile estice ale țării și constituie o parte esențială a conexiunilor regionale. Îmbunătățirea calității serviciilor pe rutele feroviare și introducerea de servicii suplimentare la stații ar putea spori atractivitatea călătoriilor cu transportul public și reduce presiunea pe drumurile auto.

Lipsa unui accent pe dezvoltarea transportului feroviar și a liniilor BRT în cadrul aglomerației Chișinăului reprezintă o scăpare semnificativă în proiectele PMUD și MOVE IT like Lublin. 'MOVE IT like Lublin' este o inițiativă menită să modernizeze sistemul de transport al Chișinăului, inspirată de succesul proiectului din orașul polonez Lublin, care include dezvoltarea transportului public și sporirea atractivității acestuia pentru locuitori. Includerea unor astfel de elemente ar putea îmbunătăți considerabil eficiența acestor proiecte.

Dezvoltarea transportului feroviar în aglomerație ar permite conectarea orașului cu localitățile învecinate într-un mod mai calitativ și convenabil, în special pentru cei care călătoresc zilnic. Creșterea numărului de trenuri suburbane, a frecvenței lor, îmbunătățirea confortului vagoanelor și integrarea stațiilor de cale ferată cu alte tipuri de transport (de exemplu, BRT sau autobuze) ar face acest tip de transport mai atractiv. În plus, modernizarea stațiilor de cale ferată și îmbunătățirea accesibilității pentru persoanele cu mobilitate redusă ar crește numărul de utilizatori ai transportului feroviar.

De asemenea, crearea unor linii BRT care să conecteze centrul orașului cu suburbii și zone de aglomerație ar putea reduce semnificativ încărcătura pe drumurile auto. Benzile dedicate autobuzelor de mare viteză ar permite reducerea timpului de călătorie și ar face călătoriile cu transportul public mai previzibile și convenabile. Acest aspect este important în contextul sporirii atractivității transportului public, care este un punct-cheie al strategiei de mobilitate durabilă. Liniile BRT pot fi, de asemenea, integrate cu alte tipuri de transport, cum ar fi calea ferată și tramvaiele, creând o rețea de transport unitară pentru o deservire mai eficientă a pasagerilor.

Includerea în proiecte a unor elemente precum calea ferată și BRT pentru aglomerație ar putea nu doar îmbunătăți conexiunile de transport, ci și stimula dezvoltarea socio-economică a zonelor suburbane, reduce presiunea asupra infrastructurii de transport din centrul orașului și crește sustenabilitatea ecologică a sistemului de transport.


Комментариев нет:

Отправить комментарий