"Happiness is the key to success !"

пятница, 27 декабря 2024 г.

De ce podurile și nodurile rutiere nu vor salva sistemul de transport din Chișinău.

 


Soluția problemelor de transport din Chișinău: o privire nouă asupra provocărilor vechi

În ultimii ani, locuitorii Chișinăului se confruntă tot mai des cu probleme legate de supraîncărcarea transportului. Orele de vârf dimineața și seara se transformă în adevărate teste: ambuteiaje, întârzieri, imposibilitatea de a ajunge rapid la destinație. Această problemă devine deosebit de acută în zilele premergătoare sărbătorilor, când circulația cu automobilul devine practic imposibilă din cauza fluxului de persoane care vin din alte regiuni pentru cumpărături. Într-o astfel de situație, mulți consideră că construirea unor poduri noi peste râul Bâc sau a unor noduri rutiere ar putea rezolva această problemă. Cu toate acestea, analiza arată că aceste măsuri nu sunt doar extrem de costisitoare, dar și ineficiente pe termen lung. De ce?

Supraîncărcarea rețelei de transport

Sistemul de transport al Chișinăului este supraîncărcat de cinci ori față de capacitatea sa de proiectare. Aceasta este rezultatul unei abordări depășite în planificare și al creșterii rapide a numărului de automobile. De exemplu, zilnic, în orele de dimineață, intră în oraș și ies seara aproximativ 64 000 de vehicule. Această încărcare depășește posibilitățile fizice ale rețelei rutiere a orașului.

Problema parcărilor

În Chișinău există aproximativ 51 900 de locuri de parcare, dintre care doar 14 000 sunt oficial autorizate. Între timp, necesarul orașului este de aproximativ 273 000 de locuri. Deficitul uriaș de locuri de parcare duce la parcări ilegale, îngreunarea traficului și creșterea ambuteiajelor. Chiar și extinderea drumurilor și crearea unor noi zone de parcare nu va putea satisface cererea tot mai mare.

Cei care vin din alte regiuni: principala sursă de trafic

Cea mai mare încărcare asupra rețelei de transport urban este creată de cei care vin zilnic în Chișinău pentru a merge la muncă. Conform datelor, 78,3% din călătoriile în oraș sunt legate de scopuri de muncă. Creșterea numărului de vehicule din suburbii nu face decât să agraveze problema. Practic, fără reducerea numărului total de vehicule în traficul urban, aceste probleme pur și simplu nu au o soluție fizică.

De ce podurile și nodurile rutiere nu sunt soluția

Construirea podurilor și a nodurilor rutiere pare, la prima vedere, o soluție logică. Cu toate acestea, aceasta doar îmbunătățește temporar situația. Noua infrastructură atrage mai multe automobile («efectul cererii induse»), ceea ce duce din nou la ambuteiaje. În plus, construirea unor astfel de obiective necesară investiții uriașe și timp, iar în condițiile densității construcțiilor din centrul orașului, realizarea unor astfel de proiecte este adesea imposibilă.

Soluția: transport public la nivelul Metropoliei

Singura modalitate eficientă de a schimba semnificativ situația transportului din Chișinău este dezvoltarea transportului public. Din păcate, această propunere nu a fost inclusă în ultima elaborare a proiectului de mobilitate urbană, deoarece autorii au avut ca sarcină elaborarea propunerilor în limitele Municipiului, și nu ale Metropoliei. Dar fără o astfel de soluție, doar construirea parcărilor de tip park-and-ride nu va rezolva problema, deoarece doar 10% dintre șoferi sunt dispuși să-și lase mașinile la intrarea în oraș. Organizarea unei rețele de transport la nivelul Metropoliei, care să includă nu doar Chișinăul, ci și localitățile adiacente, poate deveni o soluție radicală.

Ce trebuie făcut:
  1. Autobuze pe șine: Utilizarea infrastructurii feroviare existente pentru lansarea autobuzelor pe șine, care pot transporta pasageri din suburbii către centrul orașului cu costuri minime.

  2. Transport public regulat: Organizarea circulației autobuzelor și troleibuzelor la intervale de 20–30 de minute pe principalele direcții. Acest lucru va face ca transportul public să devină o alternativă confortabilă și atractivă la automobile.

  3. Parcări de tip park-and-ride: Crearea parcărilor la intrările în oraș cu acces facil la transportul public.

  4. Integrarea cu rețeaua de transport urban: Conectarea Metropoliei cu rutele existente de troleibuze și autobuze din Chișinău.

Avantajele unei astfel de abordări:

  • Reducerea încărcării traficului: Până la 30–40% dintre șoferi pot trece la transportul public.

  • Economie de bani: Organizarea transportului public costă mai puțin decât construirea obiectivelor de infrastructură.

  • Beneficii ecologice: Reducerea emisiilor de CO₂ și îmbunătățirea calității aerului.

  • Accesibilitate: Transportul public devine accesibil pentru toate categoriile de cetățeni.

Concluzie

Problema transportului din Chișinău este o provocare care necesită o abordare complexă. Dezvoltarea transportului public la nivelul Metropoliei nu este doar o soluție economică, ci și cea mai sustenabilă, care poate schimba cu adevărat situația. Este important să transmitem aceste idei către locuitorii orașului și autoritățile locale, astfel încât sistemul de transport din Chișinău să răspundă cerințelor moderne și să asigure o deplasare confortabilă pentru toți.


Комментариев нет: