"Happiness is the key to success !"

воскресенье, 10 ноября 2024 г.

Patrimoniul arhitectural al Chișinăului: școli de pe străzile Kogălniceanu și Eminescu

 

Patrimoniul arhitectural al Chișinăului: școli de pe străzile Kogălniceanu și Eminescu

http://www.monument.sit.md/


Clădirile de pe străzile Kogălniceanu 49 și Eminescu 13 reprezintă o parte importantă a patrimoniului arhitectural și cultural al Chișinăului. Ipoteza noastră că aceste clădiri similare au servit inițial ca școli a fost confirmată. A apărut o fotografie de arhivă în care se indică clar că una dintre aceste clădiri a fost o școală primară de fete, situată pe strada M. Eminescu. Această descoperire importantă ne ajută să înțelegem mai bine funcția acestor clădiri și semnificația lor pentru istoria orașului.

Literele latine în Imperiul Rus: enigma «AS» și «AD»





Totuși, o analiză mai profundă ridică o întrebare interesantă: de ce pe blazoanele ambelor clădiri sunt folosite literele latine «AS» și «AD», și nu chirilice? Clădirile au fost construite la începutul secolului XX, când Chișinăul făcea parte din Imperiul Rus. Această întrebare poate avea mai multe explicații legate de contextul cultural și istoric al vremii.

La începutul secolului XX, Basarabia se afla într-o situație specială, fiind parte a Imperiului Rus, dar având legături strânse cu cultura și tradițiile românești. Alfabetul latin ar fi putut reflecta influența moștenirii culturale românești sau dorința de a sublinia universalitatea și prestigiul instituției educaționale. Utilizarea literelor latine ar fi putut fi, de asemenea, legată de ideea de aliniere la standardele europene de educație, ceea ce în acea perioadă era perceput ca un pas către progres și modernizare.

Posibile interpretări ale literelor «AS» și «AD»

Trecând la posibilele interpretări ale literelor «AS» și «AD», putem lua în considerare mai multe variante. De exemplu, «AS» ar putea însemna „Școală Academică” sau „Școala Alexandrov”, dacă școala purta numele unui patron sau al unei personalități istorice cunoscute, cum ar fi țarul Alexandru. Varianta «AD» ar putea fi legată de procesul educațional — „Academia pentru Fete”, ceea ce ar simboliza un loc de educație și formare pentru fete.

Dacă ne îndreptăm spre limba latină, putem propune și câteva interpretări. De exemplu, «AS» ar putea fi prescurtarea de la „Ars Scholastica” (arta școlară) sau „Academia Scientiarum” (Academia de Științe), subliniind misiunea educațională a instituției. «AD» ar putea însemna „Academia Discipulorum” (Academia elevilor) sau „Alma Domus” (Casa maternă), simbolizând ideea de educație și formare, dar și de grijă față de studenți. Aceste interpretări latine ar fi putut oferi instituțiilor un prestigiu suplimentar și o asociere cu o cultură înaltă și standarde academice.

Contextul cultural evreiesc

Este interesant să luăm în considerare și posibilitatea ca utilizarea literelor «AS» și «AD» să fie legată de limba și cultura evreiască, în special în contextul diferențierii funcțiilor acestor școli. La începutul secolului XX, în Chișinău locuia o populație evreiască semnificativă, iar școlile ar fi putut fi asociate cu comunitățile evreiești. De exemplu, «AS» ar putea însemna „Alef Sefer” (alef — prima literă a alfabetului evreiesc, iar „Sefer” înseamnă carte, simbolizând cunoaștere și educație), iar «AD» — „Alef David” (unde David ar putea fi un nume simbolic, asociat cu înțelepciunea și educația). De asemenea, este posibil ca «AS» și «AD» să indice diferențierea între școlile pentru băieți și cele pentru fete, în care «AS» ar putea însemna „Alef Sarim” (școală pentru băieți) și «AD» — „Alef Dorot” (școală pentru fete). Aceste denumiri ar fi putut sublinia statutul cultural și legătura cu moștenirea evreiască și tradițiile educaționale.

Semnificația literelor latine

Literele latine probabil subliniau statutul și misiunea educațională a școlilor, ceea ce era deosebit de important la începutul secolului XX, când ideea de educație și iluminare câștiga din ce în ce mai multă popularitate. Alfabetul latin era perceput atunci ca un simbol al progresului științific și al deschiderii către tendințele europene. Poate că a fost o formă de „marketing” pentru a oferi școlilor un prestigiu și pentru a arăta că acestea oferă un nivel înalt de educație.

Necesitatea cercetărilor ulterioare

Pentru a înțelege mai bine semnificația literelor «AS» și «AD» este necesar să se realizeze cercetări ulterioare. Documentele de arhivă sau articolele de ziar din acea perioadă ar putea conține mențiuni despre aceste școli, care ar putea aduce lumină asupra denumirilor și funcțiilor lor oficiale. De asemenea, merită să acordăm atenție simbolicii și decorului clădirilor, deoarece acestea ar putea conține indicii care să ajute la dezvăluirea istoriei și semnificației lor pentru orașul Chișinău.

Concluzie

Astfel, descoperirile arhivistice și cercetările ulterioare ne vor ajuta nu doar să înțelegem mai bine trecutul acestor clădiri, ci și să evidențiem rolul pe care l-au jucat în viața orașului. Este important să atragem atenția publicului asupra conservării acestor obiective arhitecturale unice, care fac parte din patrimoniul cultural al Chișinăului. Acesta este încă un pas spre restabilirea justiției istorice și păstrarea memoriei despre obiectele arhitecturale semnificative pentru Chișinău.

Комментариев нет: