Tranziția la planificarea adaptivă în Chișinău: cum gemenul digital va schimba orașul nostru
Tranziția de la planul general tradițional la planificarea adaptivă utilizând gemenul digital poate schimba semnificativ gestionarea Chișinăului, făcând-o mai eficientă.
Pentru a reacționa eficient la schimbări și a rezolva rapid sarcinile în timp real, este necesară revizuirea structurii actuale a administrației Primăriei. Iată câteva recomandări-cheie:
1. Crearea unui departament de transformare digitală
Un departament specializat care va fi responsabil pentru implementarea și susținerea tehnologiilor digitale, inclusiv dezvoltarea unui geamăn digital al orașului. Pentru informații detaliate despre structura departamentului, vă rugăm să consultați anexa sau un document separat.
2. Integrarea sistemelor informaționale
Unificarea diferitelor departamente printr-o platformă digitală unică va ajuta la schimbul rapid de date și la luarea deciziilor fundamentate.
Utilizarea platformei naționale
Avantaje:
Standardizare: Platformele naționale respectă de obicei standardele guvernamentale și asigură compatibilitatea cu alte sisteme informaționale guvernamentale.
Economisirea resurselor: Utilizarea unei infrastructuri deja existente reduce costurile de dezvoltare și întreținere a unui sistem propriu.
Securitate: Platformele naționale asigură, de regulă, un nivel înalt de securitate a informațiilor.
Dezavantaje:
Flexibilitate limitată: Soluțiile naționale pot să nu ia în considerare nevoile specifice și caracteristicile managementului unui anumit oraș.
Dependență: Primăria va depinde de autoritățile naționale în ceea ce privește actualizarea și modificarea sistemului.
Crearea unei platforme proprii unice
Avantaje:
Adaptabilitate: Posibilitatea de a dezvolta un sistem care să corespundă pe deplin nevoilor și proceselor Primăriei.
Control: Control deplin asupra funcționalității, actualizărilor și securității sistemului.
Dezavantaje:
Costuri: Investiții inițiale ridicate în dezvoltare și întreținere ulterioară.
Resurse: Necesitatea personalului calificat pentru susținerea și dezvoltarea sistemului.
Recomandări
Analiza nevoilor: Evaluarea cerințelor specifice ale Primăriei Chișinău și determinarea măsurii în care acestea pot fi satisfăcute de platformele naționale existente.
Evaluarea resurselor: Analizarea posibilităților financiare și a resurselor umane pentru dezvoltarea și întreținerea unui sistem propriu.
Abordare hibridă: Analizarea posibilității utilizării platformei naționale pentru funcțiile de bază, împreună cu dezvoltarea unor module suplimentare care să răspundă nevoilor specifice ale orașului.
Exemplu: În Rusia, a fost implementată platforma digitală unică GosTech, destinată autorităților federale și regionale, permițând crearea rapidă și eficientă a sistemelor informaționale guvernamentale și a serviciilor digitale.
3. Instruirea angajaților
Personalul trebuie să fie instruit pentru a învăța noile tehnologii și metode de planificare adaptivă. Acesta este cheia pentru implementarea cu succes a inovațiilor.
4. Utilizarea instrumentelor analitice
Sistemele de analiză a datelor mari și inteligența artificială vor ajuta la prognozarea și modelarea diferitelor scenarii de dezvoltare a orașului.
5. Transparența și participarea cetățenilor
Este important să se țină cont de opinia locuitorilor și să fie implicați în procesul de planificare. Crearea unor platforme interactive pentru interacțiunea cu cetățenii va ajuta la crearea unei guvernări deschise și accesibile.
6. Introducerea unui program de lucru flexibil
Un program de lucru flexibil poate deveni un instrument eficient pentru atragerea specialiștilor calificați, mai ales în condițiile unui nivel limitat al salariilor. Aceasta le va permite angajaților să își stabilească în mod independent timpul de început și de sfârșit al zilei de lucru, contribuind la un echilibru mai bun între viața profesională și cea personală.
Avantaje pentru angajați
Echilibrul între muncă și viața personală: Angajații își pot adapta timpul de lucru în funcție de nevoile personale, ceea ce este deosebit de important pentru părinți și pentru cei care combină munca cu studiile sau alte obligații.
Creșterea productivității: Posibilitatea de a lucra în orele cele mai productive contribuie la îmbunătățirea calității sarcinilor îndeplinite.
Reducerea stresului: Programul flexibil permite evitarea suprasolicitării și contribuie la îmbunătățirea stării generale de sănătate a angajaților.
Avantaje pentru angajator
Atragerea și reținerea talentelor: Oferirea unui program flexibil face organizația mai atractivă pentru potențialii angajați, ceea ce este deosebit de relevant în condiții financiare limitate.
Reducerea fluctuației de personal: Satisfacția angajaților față de condițiile de muncă contribuie la loialitatea lor pe termen lung față de organizație.
Creșterea productivității: Angajații care lucrează conform unui program flexibil demonstrează adesea o eficiență mai mare datorită posibilității de a lucra în orele optime pentru ei.
Recomandări pentru implementare
Elaborarea unei politici de program flexibil: Definirea unor reguli și condiții clare în care angajații pot beneficia de program flexibil, inclusiv limitele de timp admise și procedurile de aprobare.
Asigurarea transparenței: Informarea tuturor angajaților despre posibilitățile și condițiile de lucru în program flexibil pentru a evita neînțelegerile și a asigura oportunități egale pentru toți.
Instruirea managerilor: Organizarea de traininguri pentru manageri despre gestionarea eficientă a echipelor cu program flexibil, inclusiv metode de evaluare a productivității și menținerea comunicării.
Monitorizare și evaluare: Evaluarea regulată a eficienței implementării programului flexibil, colectând feedback de la angajați și efectuând corecțiile necesare.
7. Outsourcing-ul funcțiilor de transformare digitală
Transferul funcțiilor de transformare digitală și gestionare a geamănului digital al orașului către o organizație privată cu acces la o platformă unică poate fi o soluție eficientă pentru Primăria Chișinău. Acest lucru este deosebit de important în situația actuală, când orașul se confruntă cu resurse limitate și un deficit de personal calificat, ceea ce face dificilă implementarea și susținerea independentă a soluțiilor tehnologice complexe. Această abordare permite atragerea de specialiști externi pentru realizarea unor sarcini specifice.
Avantajele outsourcing-ului
Economisirea resurselor: Reducerea costurilor de instruire și întreținere a angajaților permanenți.
Acces la expertiză: Posibilitatea de a atrage specialiști calificați cu experiență în implementarea proiectelor similare.
Viteză de implementare: Accelerarea proceselor de digitalizare prin utilizarea soluțiilor și tehnologiilor existente.
Recomandări pentru implementare
Alegerea unui partener de încredere: Realizarea unei selecții riguroase a companiei cu experiență dovedită în transformarea digitală a municipalităților.
Definirea cerințelor clare: Formularea obiectivelor specifice, sarcinilor și rezultatelor așteptate ale colaborării.
Încheierea unui contract: Elaborarea unui acord care să prevadă responsabilitățile părților, termenele de execuție și criteriile de evaluare a calității.
Control și interacțiune: Asigurarea monitorizării constante a progresului lucrărilor și a interacțiunii regulate cu contractorul pentru soluționarea operativă a problemelor apărute.
Exemplu de aplicare de succes: Colaborarea administrației din Iujno-Sahalinsk cu corporația de stat „Rusatom Infrastructură și Soluții” a permis implementarea eficientă a tehnologiilor digitale în gestionarea orașului.
8. Organizarea activității cu gemeni digitali în alte orașe
Organizarea activității cu gemeni digitali în orașele Singapore, Helsinki și Moscova are propriile sale particularități, reflectând abordările de gestionare și implementare a tehnologiilor.
Singapore În Singapore, proiectul digital de gemeni este cunoscut sub numele de Virtual Singapore. Dezvoltarea și gestionarea acestuia sunt realizate de Agenția pentru Știință, Tehnologie și Cercetare (A*STAR) în colaborare cu Autoritatea pentru Dezvoltarea Tehnologiilor Informaționale și de Comunicații (IMDA) și Autoritatea pentru Resursele Funciare (SLA). Aceste instituții de stat coordonează proiectul, atrăgând companii private pentru dezvoltarea și implementarea unor componente specifice. Astfel, proiectul este implementat prin colaborarea dintre instituțiile guvernamentale și sectorul privat.
Helsinki În Helsinki, proiectul Helsinki 3D+ este gestionat direct de autoritățile orașului. Departamentul Mediului Urban este responsabil de crearea și actualizarea modelului 3D al orașului. În același timp, pentru dezvoltare și suport tehnic sunt atrase companii externe, ceea ce indică o abordare combinată care îmbină gestionarea internă cu outsourcing-ul.
Moscova La Moscova, proiectul „Gemenul digital al Moscovei” este realizat de Departamentul de Tehnologii Informaționale al orașului. Această subdiviziune internă a administrației este responsabilă de dezvoltarea, implementarea și mentenanța geamănului digital. Proiectul este o dezvoltare proprie a capitalei, bazată pe software open-source.
Astfel, în Singapore și Helsinki se observă o combinație de resurse interne și outsourcing, în timp ce la Moscova gestionarea proiectului este realizată exclusiv prin forțele interne ale administrației.
9. Rolul conducerii superioare a Primăriei Chișinău Trecerea la planificarea adaptativă în gestionarea orașului necesită inițiativă și coordonare din partea conducerii superioare a Primăriei Chișinău. În mod special, un rol cheie în acest proces ar trebui să-l joace:
Primarul general al Chișinăului: În calitate de cel mai înalt funcționar al municipiului, primarul este responsabil pentru dezvoltarea strategică a orașului și poate iniția reforme menite să implementeze planificarea adaptativă.
Viceprimarul responsabil de urbanism și infrastructură: Acest viceprimar supervizează problemele de planificare urbană și poate conduce direct procesul de tranziție la noile metode de planificare.
Consiliul Municipal Chișinău: Organul reprezentativ al administrației locale care aprobă deciziile cheie privind dezvoltarea orașului. Sprijinul și aprobarea Consiliului sunt necesare pentru legitimitatea și implementarea cu succes a schimbărilor.
Recomandări pentru o tranziție eficientă
Inițiativa din partea primarului: Primarul general ar trebui să vină cu o propunere de reformare a abordărilor privind planificarea urbană.
Crearea unui grup de lucru: Sub conducerea viceprimarului responsabil de urbanism, ar trebui să fie formată o echipă interdisciplinară care să includă reprezentanți ai diferitelor departamente și experți în planificarea urbană.
Elaborarea unei strategii: Grupul de lucru ar trebui să elaboreze un plan detaliat de tranziție la planificarea adaptativă, incluzând etapele de implementare, resursele necesare și rezultatele așteptate.
Aprobarea strategiei: Prezentarea strategiei elaborate spre aprobare Consiliului Municipal Chișinău.
Această abordare va asigura consistența acțiunilor și sprijinul necesar la toate nivelurile de conducere pentru implementarea cu succes a planificării adaptative în Primăria Chișinău.
Echipamente necesare Pentru funcționarea eficientă a departamentului de transformare digitală, este necesar următorul echipament:
Echipamente server: pentru stocarea și procesarea volumelor mari de date.
Stații de lucru: computere cu performanță ridicată pentru dezvoltare și modelare.
Echipamente de rețea: pentru asigurarea unei conexiuni fiabile și rapide între departamente.
Software: instrumente pentru dezvoltare, modelare și gestionarea proiectelor.
Exemplele orașelor de succes ne inspiră! Priviți exemplul Singapore-ului, unde gemenul digital ajută la optimizarea infrastructurii, sau Helsinki, care utilizează modelul 3D pentru gestionarea orașului. Chiar și la Moscova a fost deja implementat geamănul digital, ceea ce ajută la planificarea mai eficientă a construcțiilor și gestionarea infrastructurii urbane.
De ce să nu aplicăm aceste practici și la noi? Aceasta ar putea face viața din Chișinău mai confortabilă, iar gestionarea urbană — mai operativă și mai flexibilă. Haideți să ținem pasul cu timpul și să construim împreună viitorul orașului nostru!
Cum vi se pare ideea? Împărtășiți-vă gândurile în comentarii — suntem foarte interesați să aflăm ce părere aveți despre astfel de schimbări!
Комментариев нет:
Отправить комментарий