Ambuteiajele paralizează Chișinăul: autoritățile caută soluții urgente la CFM
Bolea: „Calea Ferată de 12 ani e în paragină totală. Sunt necesare investiţii de 8 miliarde de lei”
În sfârșit a avut loc un pas pe care l-am așteptat timp de decenii: au început discuțiile oficiale cu conducerea Căii Ferate din Moldova privind implicarea infrastructurii feroviare în soluționarea problemelor de trafic ale Chișinăului. Este pentru prima dată după sfârșitul anilor ’80, când asemenea idei au fost discutate la nivel de dezvoltare generală a orașului.
Totuși, din păcate, discuția actuală se limitează doar la măsuri cosmetice – amenajarea unor noi intersecții dintre infrastructura feroviară și rețeaua rutieră, pentru a reduce blocajele în anumite puncte. O astfel de abordare nu rezolvă esența problemei.
Astăzi însuși ministrul Bolea recunoaște gravitatea situației în sistemul feroviar:
„Calea Ferată de 12 ani e în paragină totală. Sunt necesare investiţii de 8 miliarde de lei.”
De aceea, a discuta rolul căii ferate doar în logica „trecerilor” înseamnă a rata o șansă istorică.
Calea ferată trebuie să devină parte a scheletului de transport al Metropoliei
Nu este nevoie doar de câteva intersecții, ci de integrarea deplină a infrastructurii feroviare existente în sistemul de mobilitate al întregii aglomerații urbane – Metropolia Chișinău.
Această idee a fost formulată încă la sfârșitul anilor ’80, în perioada în care activam în funcția de Arhitect-Șef al Chișinăului, și am revenit constant la ea începând cu anul 2005.
Utilizarea căii ferate drept transport urban metropolitan pe șină, sincronizat cu coridorul BRT de viteză sporită, este soluția care poate reduce cu cel puțin 70% încărcarea rețelei rutiere și dependența de automobilul personal, precum și necesitatea acută de parcări.
Dar un astfel de sistem nu poate funcționa fără un nucleu de atracție.
🎯 Chisinau City — nucleul viitoarei Metropole
Următorul pas strategic trebuie să fie construcția noului Centru Administrativ și de Afaceri „Chisinau City” – un teritoriu unde vor fi concentrate ministerele, structurile Primăriei, centre administrative, business și servicii.
Acest ansamblu va crea un flux constant și previzibil de utilizatori pentru transportul public, garantând sustenabilitatea lui.
Transportul fără nucleu – nu funcționează.
Nucleul fără transport – rămâne un spațiu inert.
Doar conexiunea lor creează Metropolia.
🧭 Ce va obține Chișinăul?
posibilitatea de a preserva centrul istoric, eliberându-l de funcții administrative și trafic excesiv, și de a reda oamenilor condiții normale de locuire;
formarea centrului de dezvoltare al secolului XXI, în jurul căruia se vor dezvolta locuințe, servicii, business și investiții;
eliminarea cauzei sistemice a colapsului de trafic, nu doar mascarea simptomelor.
Când numărul de automobile este de cinci ori mai mare decât capacitatea infrastructurii, iar parcările sunt de cinci ori mai puține decât necesitatea reală, soluții precum „încă o trecere” sau „o rută Gara–Aeroport” sunt nu doar insuficiente – ele compromit întreaga viziune strategică.
🩺 Diagnostic și tratament
Problema traficului din Chișinău nu este una cosmetică, ci chirurgicală.
Dacă nu trecem la acțiuni strategice, orașul va continua să fie paralizat de ambuteiaje, poluare și degradarea centrului.
Chisinau City + transport feroviar metropolitan + coridor BRT = modelul orașului-proiect, nu al orașului întâmplării.
📌 Propunere
Propun autorităților, experților și societății deschiderea unei discuții strategice, nu un schimb de opinii despre detalii tactice.
Este timpul să trecem de la fragmente – la întreg.
De la trecere – la metropolă.
De la orașul-sarcină – la orașul-magnet.

.png)
.png)
.png)

Комментариев нет:
Отправить комментарий