"Happiness is the key to success !"

вторник, 14 января 2025 г.

Cum poate BRT să schimbe sistemul de transport din Chișinău

 


Hai să vorbim despre soluții de transport pentru Chișinău!

Oricine locuiește sau lucrează în Chișinău s-a confruntat, cu siguranță, cu probleme de deplasare între sectoarele Botanica și Buiucani. Conform studiilor, în orele de vârf fluxul de pasageri între aceste sectoare depășește 25 de mii de persoane pe zi, ceea ce depășește semnificativ capacitatea actuală a transportului public. În special în orele de vârf, drumul devine o adevărată provocare. Ambuteiajele, microbuzele supraaglomerate și așteptările îndelungate creează disconfort major pentru locuitori. Ce ar putea îmbunătăți această situație? Să analizăm implementarea sistemului Bus Rapid Transit (BRT)!

De ce BRT? Odată cu creșterea populației și a încărcării infrastructurii de transport din Chișinău, modernizarea transportului public devine deosebit de relevantă. BRT este un sistem de transport rapid cu autobuze care circulă pe benzi dedicate, evitând ambuteiajele și întârzierile. Un astfel de sistem funcționează deja cu succes în diverse orașe din lume și ar fi potrivit și pentru Chișinău! Datorită tehnologiilor moderne și planificării eficiente, BRT permite deplasarea rapidă și confortabilă prin oraș, reducând încărcarea rețelei de transport existente.

Este important să planificăm corect traseul. Ideea de a lansa BRT pe bulevardul central cu șapte stații nu pare cea mai eficientă. Acest lucru va încetini circulația, va încărca centrul istoric și va crea disconfort pentru pietoni. 

Eficiența sistemului Bus Rapid Transit (BRT), care traversează bulevardul central al centrului istoric al Chișinăului și are 7 stații, ridică îndoieli din mai multe motive:

Reducerea vitezei de deplasare

BRT este eficient atunci când traseele minimizează numărul de stații și evită zonele aglomerate. Parcurgerea bulevardului central cu 7 opriri încetinește circulația, reducând principalul avantaj al BRT — viteza ridicată.

Creșterea aglomerației în centru

Centrul istoric este deja suprasolicitat de trafic. Fluxul suplimentar de autobuze BRT poate agrava ambuteiajele, contrazicând scopul decongestionării zonei centrale.

Conflict cu zonele pietonale

Bulevardul central este adesea folosit ca spațiu public. Traseul BRT poate afecta negativ condițiile pentru pietoni și confortul mediului urban.

Distribuție neoptimă a fluxului de pasageri

Eficiența BRT este atinsă atunci când leagă cartierele rezidențiale mari de zonele de afaceri, ocolind centrul. Traversarea centrului nu rezolvă problema conexiunii rapide dintre Botanica și Buiucani.

Recomandare pentru eficiență

Pentru a îmbunătăți eficiența BRT, ar fi mai bine să se ia în considerare o rută alternativă care să ocolească centrul, cu un număr redus de stații și cu posibilitatea unei benzi dedicate pentru transport.

În schimb, se propune trasarea rutei pe strada Albișoara. De ce este mai bine?

Avantajele traseului pe strada Albișoara:

  • Reducerea traficului în centru: ruta ocolește centrul istoric, reducând încărcarea drumurilor și păstrând confortul spațiilor urbane. De asemenea, va contribui la păstrarea patrimoniului arhitectural și la îmbunătățirea condițiilor pentru turiști și locuitori.

  • Viteză: mai puține opriri — o călătorie mai rapidă! Doar o singură oprire în centru va reduce semnificativ timpul de deplasare. Acest lucru va face călătoria cu BRT rapidă și convenabilă.

  • Benzile dedicate: pe strada Albișoara este mai ușor de organizat benzi dedicate pentru BRT, ceea ce va crește eficiența acestuia. Astfel, transportul va circula fără întârzieri.

  • Economisirea timpului și a costurilor: utilizarea infrastructurii existente reduce costurile de construcție și operare a noii linii.

O altă idee interesantă este crearea unui hub de transfer la stația feroviară Visterniceni, care va deveni un motor de dezvoltare a infrastructurii zonei. Acest lucru va îmbunătăți accesibilitatea transportului, va atrage investiții în proprietăți comerciale, va moderniza zonele adiacente și va crea noi locuri de muncă. Un astfel de hub poate deveni un punct cheie al rețelei de transport a orașului, conectând diferite sectoare și facilitând deplasarea locuitorilor.

Ce oferă hub-ul de la Visterniceni:

  • Integrarea transportului: se poate face ușor transferul de la BRT la trenul metropolitan pe linia feroviară existentă. Acest lucru va crea un sistem de transport flexibil și eficient.

  • Legătura cu suburbiile: hub-ul va asigura accesibilitatea pentru locuitorii din suburbii și din alte sectoare. Oamenii vor putea ajunge mai rapid la serviciu și acasă, sporind confortul vieții urbane.

  • Dezvoltarea rețelei BRT: Visterniceni poate deveni un nod pentru viitoarele rute spre Orhei și Hîncești. Aceasta va pune bazele unei dezvoltări solide a rețelei de transport.

  • Beneficii economice: integrarea diferitelor tipuri de transport va reduce costurile de întreținere și va crește veniturile din transportul de pasageri.

Această abordare va face călătoriile mai rapide, mai confortabile și mai sigure comparativ cu rutele actuale, unde autobuzele și microbuzele stau frecvent în ambuteiaje, iar timpul de așteptare poate ajunge la 20-30 de minute în orele de vârf. Cel mai important — va contribui la reducerea traficului în centrul orașului și la îmbunătățirea situației ecologice. Reducerea numărului de autoturisme pe drumuri va duce la scăderea emisiilor și a poluării fonice, având un impact pozitiv asupra sănătății locuitorilor.

Să susținem ideea unui transport inteligent pentru Chișinău! Împărtășiți-vă gândurile și propunerile — împreună vom face orașul nostru mai confortabil și modern! Discută proiectul cu prietenii, participă la consultări publice și ajută la răspândirea informațiilor despre BRT. Părerea ta contează pentru viitorul Chișinăului!



Комментариев нет: