"Happiness is the key to success !"

суббота, 30 ноября 2024 г.

Te confrunți cu constrângeri bugetare în planificarea urbană?

 Cadrul Dinamic de Adaptare Urbană (DUAF)



DUAF este o abordare flexibilă a dezvoltării urbane, care pune accentul pe adaptarea continuă prin utilizarea tehnologiilor moderne. Scopul principal al DUAF este de a înlocui planurile rigide de dezvoltare cu planificare adaptivă, permițând orașelor să reacționeze rapid la schimbări și să folosească resursele mai eficient.

Justificarea Denumirii:

  • Dynamic: Subliniază flexibilitatea și adaptabilitatea abordării.

  • Urban: Orientarea spre urbanism.

  • Adaptation: Indică adaptarea continuă la schimbări.

  • Framework: Reflectă o bază metodologică structurată, dar flexibilă.

Principalele Avantaje și Îmbunătățiri ale DUAF

  1. Planificare Continuă și Optimizarea Coordonării. Atelierele și sesiunile strategice regulate permit actualizarea planurilor ca răspuns la schimbările condițiilor externe. Acest lucru ajută la evitarea soluțiilor depășite și asigură relevanța planificării. Crearea unei platforme digitale de gestionare a proiectelor permite participanților să urmărească sarcinile, să împărtășească actualizări și să discute planurile, reducând necesitatea întâlnirilor față în față și sporind transparența.

  2. Transparența Bugetului și Reziliență la Schimbări. Bugetarea anuală și realocarea dinamică a resurselor oferă predictibilitate cheltuielilor și flexibilitate în gestionarea financiară. Dezvoltarea scenariilor de răspuns la crize și crearea unui fond de rezervă pentru sarcini neprevăzute permit orașului să fie pregătit pentru schimbări bruște și să reducă impactul situațiilor de criză.

  3. Flexibilitate, Gemeni Digitali și Îmbunătățirea Calității Datelor. DUAF utilizează gemenii digitali pentru modelarea și prognozarea diverselor scenarii de dezvoltare urbană. De exemplu, în Singapore, gemenii digitali sunt utilizați pentru gestionarea fluxurilor de trafic și optimizarea utilizării infrastructurii, ceea ce crește semnificativ eficiența planificării și minimizează riscurile. Un geamăn digital permite vizualizarea consecințelor deciziilor înainte de implementare, ajutând la evitarea greșelilor și optimizarea procesului de adaptare. Utilizarea mai multor surse de date pentru verificare și calibrare, inclusiv sondaje publice și date din rețelele sociale, îmbunătățește înțelegerea nevoilor locuitorilor.

  4. Luarea Deciziilor pe Baza Datelor și Scalabilitatea. Utilizarea senzorilor pentru colectarea datelor în timp real asigură luarea deciziilor pe baza informațiilor actualizate despre mediul urban. Acest lucru permite reacții rapide la schimbările fluxurilor de trafic, nevoilor de resurse și alte aspecte cheie. Introducerea unei abordări modulare în proiectare facilitează adaptarea soluțiilor pentru diferite orașe și condiții, ținând cont de caracteristicile și contextul local.

  5. Utilizarea Eficientă a Resurselor și Proiecte Pilot. Renunțarea la crearea planurilor de dezvoltare pe termen lung în favoarea unei abordări modulare și a interacțiunilor regulate cu părțile interesate ajută la reducerea costurilor de timp și financiare, asigurând relevanța soluțiilor și conformitatea acestora cu nevoile curente. Crearea unor zone pilot pentru testarea soluțiilor înainte de implementarea completă ajută la identificarea problemelor potențiale și la perfecționarea soluțiilor înainte de implementarea totală.

  6. Feedback de la Locuitori și Integrarea Opiniei Publice. Crearea unei platforme pentru colectarea feedback-ului de la locuitori permite luarea în considerare a opiniei lor în adaptarea planurilor, ceea ce duce la soluții mai eficiente pentru îmbunătățirea mediului urban. Platforma poate include o aplicație mobilă pentru trimiterea de feedback, sondaje online și forumuri publice pentru discutarea propunerilor și problemelor. Implementarea unei platforme unde locuitorii își pot lăsa opiniile, propunerile și raporta problemele în timp real asigură luarea în considerare a părerilor lor în adaptarea planurilor.

  7. Instruirea Participanților. Instruirea regulată a tuturor participanților la proiect le permite să lucreze eficient cu gemenii digitali și planificarea adaptivă, precum și atragerea specialiștilor din domenii conexe pentru crearea unei echipe multifuncționale.

Structura Interacțiunilor

  • Sesiuni Strategice Trimestriale: Discuții despre provocările cheie și direcțiile de dezvoltare urbană cu implicarea diverselor specialiști și reprezentanți ai publicului.

  • Ateliere Lunare pe Teme Specifice: Dezvoltarea detaliată a unor aspecte individuale, cum ar fi infrastructura de transport, înverzirea și eficiența energetică.

  • Întâlniri Săptămânale de Progres: Monitorizarea rezultatelor pe termen scurt și eliminarea rapidă a blocajelor pentru a asigura îndeplinirea la timp a sarcinilor.

Concluzie

DUAF este o abordare modernă care permite orașelor să rămână flexibile și reziliente într-o lume în continuă schimbare. De exemplu, în Melbourne, elementele DUAF au fost utilizate cu succes pentru gestionarea adaptivă a dezvoltării urbane, permițând reacții rapide la schimbările nevoilor de infrastructură de transport și socială. Se bazează pe adaptarea continuă, utilizarea datelor și implicarea locuitorilor, ceea ce îl face deosebit de relevant pentru orașele care aspiră la o dezvoltare inovatoare și durabilă. Implementarea îmbunătățirilor propuse va contribui la eficientizarea și structurarea acestei abordări, concentrându-se pe rezultate pe termen lung.


Pentru implementarea metodologiei Cadrului Dinamic de Adaptare a Orașelor (DUAF) în Primăria Municipiului Chișinău, propun următorul plan de acțiuni și schimbări în structura administrativă:

Plan de Implementare DUAF

  1. Crearea Grupului de Lucru DUAF: Organizarea unui grup de lucru multidisciplinar, care să includă specialiști din Primărie, reprezentanți ai comunității, specialiști IT și experți în dezvoltarea urbană. Grupul de lucru se va ocupa de coordonarea implementării DUAF, gestionarea proiectelor pilot, dezvoltarea instrumentelor digitale, analiza datelor colectate și ajustarea strategiilor pe baza feedback-ului locuitorilor. Grupul de lucru se va ocupa de coordonarea implementării DUAF, precum și de gestionarea proiectelor pilot.

  2. Digitalizarea Planificării: Dezvoltarea și implementarea unei platforme digitale de gestionare a proiectelor, care să permită monitorizarea sarcinilor, partajarea actualizărilor și menținerea comunicării între toți participanții la proces. O parte importantă a acestei platforme este crearea unui dublu digital al orașului pentru vizualizarea și modelarea scenariilor de dezvoltare.

  3. Zone Pilot și Abordare Modulară: Definirea mai multor zone pilot pentru testarea soluțiilor DUAF înainte de implementarea lor la scară largă. Criteriile de selecție a zonelor pilot includ existența unor probleme actuale de rezolvat, accesibilitatea datelor pentru analiză, diversitatea tipurilor de construcție și infrastructură, precum și disponibilitatea locuitorilor locali de a participa la proiect. De exemplu, zonele pilot pot include:

  • Zona centrală a orașului: pentru testarea soluțiilor de definire a unei noi abordări privind categoriile de monumente și zonele lor de protecție, precum și pentru optimizarea fluxurilor de transport și creșterea eficienței energetice a clădirilor istorice.

  • Problemele râului Bâc: pentru implementarea soluțiilor de reîmpădurire, îmbunătățirea calității apei, refacerea ecosistemului și dezvoltarea unei zone de agrement de-a lungul râului.

  • Zona industrială de-a lungul râului Bâc, de la str. Ismail până la stațiile de epurare: pentru testarea planificării adaptive în vederea reamenajării teritoriului industrial și îmbunătățirea situației ecologice.

  • Cartiere rezidențiale de la periferia orașului: pentru testarea soluțiilor digitale de integrare a transportului public și îmbunătățirea accesului la servicii sociale. Pentru fiecare zonă este necesară modelarea scenariilor, inclusiv analiza aspectelor de transport, ecologice și socio-economice. De asemenea, este importantă colectarea feedback-ului din partea locuitorilor prin canale special dezvoltate, inclusiv forumuri publice, sondaje online și aplicații mobile, pentru a lua în considerare opiniile și nevoile diferitelor grupuri ale populației.

  1. Implementarea Platformei pentru Colectarea Feedback-ului: Crearea unei aplicații mobile și a unei platforme online pentru colectarea opiniilor, propunerilor și raportarea problemelor de către locuitorii Chișinăului. Pentru a încuraja utilizarea activă a platformei, se vor organiza campanii informative, concursuri cu premii pentru participare și se vor oferi acces la bonusuri și reduceri pentru utilizatorii activi. Feedback-ul va fi luat în considerare la ajustarea planurilor urbane și va contribui la o adaptare mai eficientă la nevoile populației.

  2. Organizarea Sesiunilor Strategice Regulate și Workshop-urilor: Organizarea sesiunilor strategice trimestriale pentru analiza provocărilor actuale și stabilirea direcțiilor de dezvoltare. La aceste sesiuni vor participa reprezentanți ai Primăriei, ai comunității, experți în planificare urbană, specialiști IT și alte părți interesate. Rezultatele discuțiilor vor fi documentate și utilizate pentru ajustarea planurilor strategice și a soluțiilor de proiectare. De asemenea, organizarea workshop-urilor lunare pentru abordarea unor aspecte specifice (infrastructura de transport, reîmpădurire, eficiența energetică) și întâlniri săptămânale pentru monitorizarea progresului.

  3. Instruirea Personalului: Organizarea de cursuri de formare pentru angajații Primăriei și alți participanți la proiect privind utilizarea dublurilor digitale și planificarea adaptivă. Instruirea trebuie să fie orientată spre îmbunătățirea abilităților în utilizarea tehnologiilor moderne și a datelor în procesul de luare a deciziilor.

  4. Bugetare Adaptivă: Implementarea unei bugetări dinamice și a redistribuirii resurselor. Acest lucru va permite reacționarea rapidă la schimbările de condiții și utilizarea mai eficientă a resurselor orașului.

Schimbări în Structura Primăriei

  1. Crearea Direcției de Planificare Adaptivă și Dubluri Digitale: Pentru implementarea cu succes a DUAF este necesară crearea unei noi direcții sau departamente, responsabilă de planificarea adaptivă și utilizarea dublurilor digitale. Această direcție va supraveghea proiectele pilot și va coordona implementarea abordării la nivel de oraș.

  2. Integrarea Departamentului IT: Consolidarea departamentului IT existent prin adăugarea de specialiști în analiza datelor, modelare și crearea dublurilor digitale. Acest lucru va contribui la dezvoltarea și susținerea platformei digitale, precum și la gestionarea proiectelor bazate pe date.

  3. Creșterea Participării Comunității: Crearea unei structuri pentru interacțiunea cu comunitatea, care să supravegheze colectarea și analiza feedback-ului de la locuitorii orașului și implicarea acestora în procesul de planificare. Aceasta include organizarea de adunări publice, crearea de platforme online pentru discutarea proiectelor, precum și organizarea de consultări și sondaje periodice în rândul locuitorilor.

Aprobări și Permisiuni la Nivel Național

  1. Obținerea Aprobării pentru Utilizarea Tehnologiilor Digitale: Solicitarea permisiunii de la autoritățile naționale competente pentru utilizarea dublurilor digitale și a tehnologiilor de monitorizare, inclusiv colectarea de date cu ajutorul senzorilor în mediul urban.

  2. Aprobarea Finanțării: La nivel național, va fi necesară aprobarea bugetului pentru implementarea infrastructurii digitale și formarea personalului, ceea ce presupune prezentarea proiectelor pilot și justificarea acestora pentru alocarea fondurilor.

  3. Aprobări Legale: Va fi necesară analiza și eventualele modificări ale actelor normative care reglementează planificarea urbană, pentru a include prevederi privind abordarea flexibilă și adaptivă și posibilitatea redistribuirii resurselor pe baza datelor.

Комментариев нет: