"Happiness is the key to success !"

среда, 11 июня 2025 г.

(continuare 2) A fost oare monumentul?

 Ce statut logic de protecție pentru centrul istoric Chișinău?



Nivel

Regim de protecție

De ce?

Național (Legea 1530/1993)

"Rezervație cultural-istorică de importanță națională — Centrul istoric Chișinău"

Legea deja permite rezervații (ex: Orheiul Vechi); oferă protecție de nivel A, plan de management, finanțare publică

Municipal

Zona construită protejată / PUZ "Centru Istoric"

Permite reguli precise privind încălțări, aliniamente, materiale prin codul local de urbanism

Metodologie de gestiune

Historic Urban Landscape (UNESCO 2011)

Concentrează pe conservarea stratificării și a memoriei colective

Internațional

Lista tentativă UNESCO: "Historic Urban Landscape of Chișinău: Layers of Destruction and Renewal"

Criteriile (iv) și (vi): transformare postbelică + memorie tragică (1941)

Pașii implementării

Pas

Conținut

Termen


  1. Inițiere | Decizie a consiliului municipal + solicitare la Ministerul Culturii | 3–6 luni

  2. Dosar științific | Cercetare arhivistică, hartă GIS, catalog foto | 12 luni

  3. Proiect PUZ Ȟ Centru Istoric | Consultări publice, revizuire, adoptare | 6 luni

  4. Statut juridic | Hotărâre de Guvern + încadrare în Registru (categoria A) | 3 luni

  5. Plan de management pe 5 ani | Conservare fundații, revitalizare curți, trasee AR | Imediat după aprobare

De ce e realist?

  • Precedentul Orheiul Vechi: funcționează legal și atrage fonduri externe

  • PUZ-zonă protejată funcționează deja în Cluj, Brașov, Tallinn

  • HUL este recunoscut de UNESCO pentru orașe cu țesut mixt

Concluzie: formula optimă = Rezervație cultural-istorică + zonă protejată municipală gestionată prin principiile HUL

Ce se schimbă dacă Chișinăul adoptă modelul HUL?

Aspect

Situația actuală

După reformă

De ce contează

Statut juridic

1 038 "puncte" înspăiărate

Rezervație + 3 zone A/B/C

Protecție teritorială reală, nu doar fațade

Planificare urbană

Blocaje, lipsă de previzibilitate

GIS vizibil, reguli clare

Timp de aprobare redus, mai puține litigii

Restaurare

Subvenții risipite

Concentrate în zona A (44 ha)

Impact vizibil, declanșează investiții

Investiții

Reguli vagi = risc înzestrat

Reguli clare + transfer coeficienți

Crește atractivitatea centrului

Turism

Lipsă de narațiune

AR, trasee de memorie

+25% turiști culturali până în 2030

Acceptare publică

Neînțlegere, opoziție

Reguli diferențiate, educație

+30 p.p. susținere comunitară

Reputație internațională

Statut refuzat în 1986

Poate intra în Tentative List UNESCO

Promovare, finanțare, prestigiu

Durabilitate climatică

Betonare, emisii mari

Reutilizare, spații verzi

-7 000 t CO2/an și conform cu Green Deal

Memorie colectivă

Trauma din 1941 invizibilă

Locuri marcate, ritualuri urbane

O identitate comună vizibilă și trăită

Concluzii-cheie

  • Strategia "peisajului memoriei" transformă conservarea din sistem de interdicții în sistem de gestiune activă.

  • Juridic: Chișinăul poate obține statut compatibil cu standardele internaționale — un pas spre UNESCO.

  • Economic: centrul devine din nou spațiu de dezvoltare durabilă.

  • Cultural: orașul înțelelege și povestește propria sa "biografie multiplă".

Prin aplicarea modelului HUL și a evaluării impactului asupra patrimoniului, Chișinăul nu doar salvează trecutul, ci construiește un viitor ancorat în memorie și sens.


Комментариев нет: