"Happiness is the key to success !"

вторник, 3 декабря 2024 г.

Reforma Codului Urbanistic: un pas spre orașe inteligente și flexibile




Iată propunerea de modificări și completări pentru integrarea sistemului de planificare continuă DUAF (Cadrul Dinamic de Adaptare a Orașelor) în Codul Urbanismului și Construcțiilor al Republicii Moldova:

Modificări și completări la Codul Urbanismului și Construcțiilor al Republicii Moldova

Capitolul II. Dispoziții generale

Articolul 3. Termeni (completare cu un punct nou)
Se adaugă o nouă definiție:

Sistemul de planificare continuă DUAF — o abordare flexibilă a planificării urbanistice, bazată pe sesiuni strategice și workshop-uri regulate, orientate spre adaptarea continuă a planurilor în funcție de schimbările condițiilor. DUAF permite menținerea relevanței deciziilor, creșterea transparenței proceselor și optimizarea cheltuielilor financiare.


Capitolul III. Documentația de amenajare a teritoriului și urbanism

Articolul 15. Planul urbanistic general (modificare a conținutului)
Redactarea actuală:
„Planul urbanistic general se elaborează pe termen lung pentru coordonarea activităților de urbanism pe teritoriul localității...”

Noua redactare:
„Planul urbanistic general se elaborează pe termen lung pentru coordonarea activităților de urbanism pe teritoriul localității. Ca alternativă la elaborarea planului general, se poate utiliza sistemul de planificare continuă DUAF, bazat pe workshop-uri regulate, sesiuni strategice și instrumente digitale de modelare. Acest sistem permite reacții operative la schimbările condițiilor socio-economice și de mediu.”

Articolul 16. Funcțiile planului urbanistic general (completare cu puncte)
Se adaugă:
6. Posibilitatea utilizării DUAF pentru accelerarea procesului de planificare și reducerea costurilor asociate cu elaborarea și aprobarea planurilor generale pe termen lung.
7. Menținerea actualității planificării prin sesiuni regulate de revizuire bazate pe date obținute prin gemeni digitali și analize în timp real.


Capitolul VI. Asigurarea financiară a planificării și implementării proiectelor urbanistice

Articolul 45. Bugetarea proiectelor urbanistice (completare cu un punct)
Se adaugă:
5. Pentru implementarea sistemului DUAF se permite utilizarea bugetării dinamice și redistribuirea fondurilor pe baza datelor curente. Aceasta asigură flexibilitatea cheltuielilor și minimizează riscurile de finanțare excesivă a proiectelor pe termen lung.


Capitolul VII. Participarea publicului și transparența

Articolul 51. Informarea și implicarea publicului (completare cu puncte)
Se adaugă:
4. Sistemul DUAF presupune implicarea activă a publicului prin platforme de feedback, inclusiv aplicații mobile și sondaje online.
5. Pentru discutarea propunerilor și evaluarea planurilor în cadrul DUAF se organizează sesiuni strategice trimestriale cu participarea publicului și a părților interesate.


Aceste modificări urmăresc integrarea unei abordări mai flexibile în procesul de planificare, optimizarea resurselor de timp și financiare, precum și creșterea nivelului de participare publică în procesele de gestionare a dezvoltării urbane.



Pentru includerea prevederilor referitoare la avizarea și aprobarea deciziilor luate în cadrul workshop-urilor DUAF, propun următoarele completări și modificări la articolele corespunzătoare din Codul Urbanismului și Construcțiilor al Republicii Moldova:

Modificări și completări la Codul Urbanismului și Construcțiilor

Capitolul IV. Proceduri de avizare și aprobare a documentației

Articolul 22. Procedura de aprobare a planurilor și proiectelor urbanistice (completare cu puncte noi)
Se adaugă:
6. Deciziile luate în cadrul workshop-urilor DUAF sunt supuse avizării de către:
a) autoritățile publice locale responsabile de implementarea deciziilor urbanistice;
b) comisiile specializate în urbanism, care includ reprezentanți ai părților interesate, experți și publicul larg;
c) autoritățile de reglementare pentru verificarea conformității deciziilor cu normele legale și de mediu.

7. Aprobarea deciziilor workshop-urilor DUAF se realizează pe baza:
a) procesului-verbal final, care conține lista măsurilor avizate, calculele efectelor așteptate și devizele financiare preliminare;
b) avizului comisiei specializate privind conformitatea deciziilor cu normele urbanistice și prioritățile de dezvoltare locală.

Articolul 23. Condiții de aprobare a documentației de amenajare a teritoriului (completare cu un punct)
Se adaugă:
4. Deciziile workshop-urilor DUAF, care presupun modificări în documentația de amenajare a teritoriului, se aprobă în regim simplificat, pe baza analizei datelor, modelării scenariilor și avizării cu părțile interesate.

Capitolul VII. Participarea publicului și transparența

Articolul 51. Informarea și implicarea publicului (completare cu puncte)
Se adaugă:
6. Rezultatele workshop-urilor DUAF sunt publicate pe platformele oficiale ale autorităților publice locale, în acces deschis, incluzând:
a) procesele-verbale ale ședințelor;
b) planurile de acțiuni;
c) rezultatele consultărilor publice.

7. Locuitorii și organizațiile societății civile au dreptul de a transmite comentarii și propuneri privind deciziile finale ale workshop-urilor DUAF în termen de 15 zile lucrătoare de la publicarea procesului-verbal final. Aceste comentarii sunt analizate de grupul de lucru înainte de aprobarea definitivă a deciziilor.

Capitolul IX. Exercitarea controlului de stat

Articolul 65. Controlul respectării normelor și planurilor urbanistice (completare cu un punct)
Se adaugă:
6. Deciziile luate în cadrul DUAF sunt supuse unui audit anual pentru evaluarea conformității acestora cu standardele urbanistice în vigoare, obiectivele dezvoltării durabile și interesele publice. Rezultatele auditului sunt publicate pe platformele oficiale ale autorităților de control.

Aceste completări asigură transparența, controlul și implicarea părților interesate în procesul de aprobare a deciziilor luate în cadrul sistemului DUAF.


Комментариев нет: