"Happiness is the key to success !"

воскресенье, 9 февраля 2025 г.

Cum arată procedura de luare a deciziilor conform acestui plan?








Introducere

Înainte de a iniția modificarea Constituției și adoptarea noilor legi, este necesar să se desfășoare o amplă campanie de informare a populației. Cetățenii Republicii Moldova trebuie să fie conștienți de posibilele opțiuni de dezvoltare – recunoașterea independenței Transnistriei sau unificarea țării într-o structură politică și economică unică. Acest lucru va permite organizarea unui referendum informat. În plus, trebuie efectuată o evaluare detaliată a costurilor financiare pentru fiecare dintre scenarii: recunoașterea necesită cheltuieli semnificative, dar realizabile pentru compensații și negocieri internaționale, în timp ce unificarea va necesita investiții masive și greu de suportat în infrastructură, sectorul social și integrarea economică.

Locuitorii Transnistriei și Găgăuziei ar trebui să participe, de asemenea, la referendum, deoarece problemele supuse votului afectează viitorul întregii țări. În acest sens, este necesar să se stabilească o bază legală pentru participarea acestora și mecanisme care să asigure un vot liber și transparent.


1. Procedura de modificare a Constituției

Modificarea Constituției este un proces complex care necesită respectarea mai multor etape:

📌 Etapa 1: Inițierea modificării Constituției ✔️ Inițiativa poate fi depusă de Parlament, Președinte sau un grup de cetățeni (cel puțin 200 000 de semnături).
✔️ Elaborarea proiectului de amendamente la Constituție.
✔️ Dezbaterea propunerilor în cadrul audierilor publice.

📌 Etapa 2: Luarea deciziei privind organizarea referendumului ✔️ Parlamentul adoptă decizia de organizare a referendumului cu o majoritate de cel puțin 2/3.
✔️ Se stabilește formularea întrebărilor care vor fi supuse votului.

Articolele Constituției care necesită modificări:

  • Articolul 1 (Forma de guvernământ) – modificarea principiului integrității teritoriale.

  • Articolul 11 (Neutralitatea statului) – posibile garanții internaționale.

  • Articolul 13 (Limba de stat) – clarificarea statutului limbii române.

  • Articolul 110 (Organizarea administrativ-teritorială) – ajustarea granițelor și statutului Transnistriei.

  • Articolul 126 (Sistemul economic) – consfințirea statutului economic special al OEP.

  • Articolul 127 (Proprietatea și investițiile) – mecanisme pentru investițiile internaționale.

  • Articolul 131 (Bugetul de stat și impozitarea) – noi regimuri fiscale pentru OEP.

  • Articolul 132 (Sistemul fiscal) – stabilirea unor condiții fiscale speciale pentru investitori. ✔️ Se încheie acorduri internaționale preliminare, inclusiv memorandumuri de cooperare cu UE, SUA, Rusia, Turcia și Ucraina. În această etapă, este important să se stabilească o foaie de parcurs a integrării, să se prevadă garanții economice și să se atragă parteneri internaționali. Acordurile internaționale complete privind comerțul, investițiile și securitatea vor fi semnate doar după referendum, în funcție de rezultatele acestuia.
    ✔️ Se stabilește data referendumului.

📌 Etapa 3: Organizarea referendumului ✔️ Organizarea unui vot transparent conform standardelor OSCE.
✔️ Participarea tuturor cetățenilor, inclusiv a locuitorilor din Transnistria și Găgăuzia.
✔️ Monitorizarea internațională a procesului electoral.
✔️ Stabilirea rezultatelor și recunoașterea oficială a acestora.

📌 Etapa 4: Modificarea Constituției ✔️ Confirmarea rezultatelor referendumului de către Curtea Constituțională.
✔️ Adoptarea finală a amendamentelor de către Parlament.
✔️ Semnarea noii Constituții de către Președinte și intrarea în vigoare a acesteia.


Adoptarea primelor legi de către Parlament după rezultatul pozitiv al referendumului

După modificarea Constituției, este necesară adoptarea urgentă a legilor prioritare care să asigure implementarea deciziilor referendumului.

📌 Etapa 1: Elaborarea inițiativelor legislative
✔️ Formarea unui grup de lucru din deputați, juriști și experți internaționali.
✔️ Identificarea legilor prioritare care trebuie adoptate.

📌 Legea privind crearea Spațiului Economic Unificat (SEU)
🔹 Definirea statutului juridic al SEU, a structurii sale instituționale și a mecanismelor de funcționare.
🔹 Simplificarea regimului fiscal, reducerea barierelor birocratice pentru afaceri și investitorii străini.
🔹 Crearea unor zone economice speciale (ZES) în Chișinău, Tiraspol și Bender.

📌 Legea privind armonizarea relațiilor economice cu România și Ucraina
🔹 Simplificarea comerțului transfrontalier și a logisticii.
🔹 Introducerea unor standarde unificate de certificare a mărfurilor și serviciilor.
🔹 Accelerarea procedurilor vamale pentru participanții la SEU.

📌 Legea privind facilitățile fiscale pentru companiile IT, startup-uri și investitori
🔹 Scutirea de impozitul pe profit timp de 5 ani pentru startup-urile tehnologice.
🔹 Atragerea companiilor IT străine în cadrul unui regim fiscal special.
🔹 Dezvoltarea serviciilor digitale și stimularea afacerilor electronice.

📌 Legea privind reforma educației și integrarea în standardele europene
🔹 Crearea unui spațiu educațional unificat cu România și UE.
🔹 Recunoașterea diplomelor între Moldova, România și Ucraina.
🔹 Crearea unor clustere universitare internaționale cu finanțare europeană.

📌 Legea privind modernizarea infrastructurii de transport și logistică
🔹 Finanțarea modernizării drumurilor și nodurilor feroviare dintre Quintopolis, UE și Ucraina.
🔹 Dezvoltarea transportului multimodal de marfă prin porturile Odesa și Constanța.
🔹 Digitalizarea logisticii și crearea coridoarelor vamale electronice.

📌 Legea privind crearea Centrului Financiar Internațional Chișinău
🔹 Atragerea băncilor internaționale, fondurilor de investiții și operatorilor bursieri.
🔹 Reglementarea monedelor digitale și a platformelor de schimb pentru criptomonede.
🔹 Crearea unor condiții favorabile pentru tranzacții și transferuri internaționale.

📌 Legea privind atragerea investițiilor în agricultură și procesare
🔹 Crearea unor condiții economice speciale pentru sectorul agrar.
🔹 Programe de subvenționare pentru fermierii mici și mijlocii.
🔹 Lansarea fondurilor de investiții publice și private pentru modernizarea industriei de procesare.

📌 Legea privind reforma aparatului de stat și combaterea corupției
🔹 Reducerea birocrației și digitalizarea serviciilor publice.
🔹 Crearea unei agenții independente anticorupție.
🔹 Întărirea sancțiunilor pentru infracțiunile de corupție.

📌 Legea privind cooperarea cu organizațiile internaționale și garanțiile de securitate
🔹 Dezvoltarea parteneriatului strategic cu UE, SUA și Turcia.
🔹 Participarea la inițiative economice și de investiții internaționale.
🔹 Consacrarea statutului Moldovei ca țară neutră, dar integrată economic.

📌 Legea privind dezvoltarea independenței energetice și surselor alternative de energie
🔹 Programe de stimulare a investițiilor în energia solară și eoliană.
🔹 Dezvoltarea parteneriatului strategic cu UE în domeniul securității energetice.
🔹 Reducerea dependenței de resursele energetice rusești prin conectarea la rețeaua energetică europeană.

✔️ Consultarea proiectelor cu mediul de afaceri, organizațiile societății civile și cetățenii.

📌 Etapa 2: Votarea în Parlament
✔️ Prezentarea proiectelor de lege spre examinare în Parlament.
✔️ Dezbateri, amendamente posibile și vot final.
✔️ Adoptarea legilor cu majoritate de voturi.
✔️ Semnarea legilor de către Președinte și publicarea acestora.

📌 Etapa 3: Implementarea legilor
✔️ Crearea instituțiilor pentru administrarea Spațiului Economic Unificat (SEU).
✔️ Lansarea noilor mecanisme de comerț, fiscalitate și operațiuni financiare.
✔️ Deschiderea noilor zone economice și dezvoltarea infrastructurii.
✔️ Informarea cetățenilor despre noile oportunități.

Concluzie

Procesul de modificare a Constituției și adoptarea noilor legi reprezintă un pas complex, dar necesar pentru dezvoltarea durabilă a Moldovei. Informarea cetățenilor, asigurarea transparenței referendumului și implementarea eficientă a legislației vor crea o bază solidă pentru aplicarea deciziilor luate de popor.

Termenul estimat pentru acest proces poate varia între 6 și 12 luni, incluzând pregătirea și organizarea referendumului (aproximativ 6 luni) și adoptarea ulterioară a legilor de către Parlament (3–6 luni).
Optimizarea termenelor este posibilă prin inițierea etapelor pregătitoare încă de pe acum, astfel încât referendumul să fie organizat simultan cu alegerile parlamentare din toamnă. Aceasta ar permite nu doar economisirea resurselor bugetare, ci și accelerarea implementării reformelor. În acest scenariu, procesul de informare a cetățenilor și pregătirea juridică ar putea fi finalizate până în toamnă, iar imediat după alegeri s-ar putea trece la adoptarea noilor acte legislative.

Inițiativa acestui proces poate veni atât din partea Președintelui, cât și a Parlamentului. Parlamentul poate iniția referendumul prin următoarea procedură:
✔️ Propunerea inițiativei de către un grup de deputați (cel puțin 1/3 din numărul total de parlamentari).
Scenariul posibil pentru acumularea a 34 de voturi: BCS (26 deputați) + Blocul „Victoria” (9) + „Renașterea” (4) = 39 voturi. Acest număr este suficient pentru a depăși pragul de 34 de voturi necesare pentru inițierea referendumului.

Cu toate acestea, în prezent, atingerea pragului de 2/3 din voturi nu este posibilă, deoarece:
🔹 PAS (62 de deputați) deține o majoritate blocantă și nu va susține niciodată o astfel de inițiativă.
🔹 Chiar dacă toate partidele de opoziție s-ar uni, ar putea acumula maximum 42 de voturi, mult sub cele 67 necesare.
🔹 Chiar și în cazul unor schimbări politice majore sau al unei diviziuni în cadrul PAS, șansele de a atinge pragul de 67 de voturi rămân foarte mici.

✔️ Stabilirea formulării întrebărilor care vor fi supuse votului.
✔️ Elaborarea mecanismelor legislative pentru implementarea rezultatelor referendumului.

Prin urmare, rămâne doar speranța unui nou Parlament după alegerile din toamnă. În acest caz, inițiativa ar putea fi preluată de partidele participante la alegeri, permițând organizarea referendumului în primăvară și adoptarea tuturor legilor necesare până în toamnă.

Totuși, având în vedere începutul unei noi ere, proclamată de Președintele Trump, marcată de tranziția de la confruntare la cooperare, există posibilitatea ca PAS să adopte o abordare mai constructivă și să susțină această inițiativă. Acest scenariu ar putea duce la sprijinul unanim al tuturor deputaților, ceea ce ar fi cea mai bună dovadă a înțelegerii proceselor globale actuale și ar contribui la unificarea unei societăți divizate.

Cel mai bun scenariu ar fi inițierea acestui proces de către Președintele Moldovei, cu sprijinul deplin al Parlamentului. Aceasta ar asigura legitimitatea procesului și ar permite implementarea eficientă a reformelor.


Комментариев нет: