"Happiness is the key to success !"

суббота, 8 февраля 2025 г.

Republica Moldova și Transnistria: între reunificare și recunoaștere în noua eră a cooperării







Introducere

Republica Moldova și Transnistria se află de decenii într-un conflict înghețat. Totuși, noua realitate internațională, definită de administrația Trump drept tranziția de la confruntare la cooperare, rămâne subiect de discuții, deoarece schimbările în politica externă a SUA ar putea influența strategia actorilor globali în regiune. Această situație creează oportunități unice pentru soluționare. Susținerea recunoașterii Transnistriei de către actorii globali ar putea schimba radical echilibrul de putere și ar putea deschide noi scenarii de dezvoltare a regiunii. Această analiză examinează două scenarii principale: reunificarea Transnistriei cu Moldova într-un singur stat și recunoașterea independenței acesteia, urmată de crearea unui Spațiu Economic Unificat (SEU).


1. Scenariul 1: Reunificarea completă a Moldovei și Transnistriei

1.1. Principalele schimbări

Reunificarea ar însemna integrarea tuturor domeniilor vieții – de la economie la instituțiile politice. Acest lucru ar necesita:

  • Desființarea tuturor structurilor guvernamentale paralele din Transnistria.

  • Uniformizarea standardelor sociale și a pensiilor.

  • Treceera întregii economii sub jurisdicția Republicii Moldova.

  • Achitarea sau restructurarea datoriei Transnistriei față de Rusia.

  • Integrarea Transnistriei în procesul de aderare la UE.

1.2. Costuri financiare și provocări

💰 Buget estimat pentru reunificare: între €10 și 25 miliarde (inclusiv restructurarea datoriilor, modernizarea infrastructurii, reformele guvernamentale).

  • Cheltuieli sociale: pensii și asistență socială – €2-3 miliarde.

  • Infrastructură: modernizarea drumurilor, căilor ferate, rețelelor electrice – €1,5-2 miliarde.

  • Restructurarea financiară: eliminarea rublei transnistrene, implementarea leului moldovenesc – €3-5 miliarde.

  • Achitarea sau restructurarea datoriilor Transnistrieipână la €7 miliarde.

📌 Riscuri:

  • Posibilitatea dependenței economice de donatorii externi, ceea ce ar putea limita suveranitatea și flexibilitatea în luarea deciziilor economice.

  • Imposibilitatea financiară de a susține reunificarea fără ajutor extern semnificativ, iar chiar și în acest caz – un risc ridicat de implementare incompletă și insuficiență de resurse pentru dezvoltare durabilă. Exemple similare au fost observate în cazul reunificării Germaniei, unde regiunile estice au necesitat investiții de zeci de ani, precum și în cazul statelor nerecunoscute precum Abhazia și Kosovo, care continuă să se confrunte cu dificultăți economice chiar și cu sprijin internațional.

  • Rezistența elitelor transnistrene și a unei părți a populației.

  • Emigrarea populației din cauza pierderii unor privilegii.

  • Creșterea presiunii fiscale asupra economiei moldovenești.


2. Scenariul 2: Recunoașterea Transnistriei și crearea SEU

2.1. Principalele schimbări

Recunoașterea Transnistriei în noile condiții ar putea fi însoțită de crearea unui Spațiu Economic Unificat (SEU) între Moldova și Transnistria. Acest scenariu ar permite:

  • Păstrarea autonomiei politice a Transnistriei.

  • Asigurarea liberei circulații a mărfurilor, capitalului și persoanelor.

  • Introducerea unor facilități fiscale și investiționale în Transnistria.

  • Sincronizarea politicilor economice și a instituțiilor financiare.

  • Integrarea SEU în uniunea lingvistică românească și în coridoarele de tranzit ale UE.

2.2. Costuri financiare și beneficii

💰 Buget estimat pentru crearea SEU: €2,5–6 miliarde (inclusiv proiecte de infrastructură, modernizarea sistemului financiar și facilități fiscale).

  • Crearea unei zone economice unice: €300-500 milioane.

  • Investiții în infrastructură: €1-2 miliarde (cu sprijinul UE, SUA, Turciei și Chinei).

  • Susținerea afacerilor private și sectorului bancar: €500 milioane – 1 miliard.

📌 Beneficii:

  • Atragerea investițiilor internaționale fără riscuri fiscale majore.

  • Evitarea conflictelor sociale și politice.

  • Acces la piețele occidentale și cooperare simultană cu CSI.

  • Flexibilitate în deciziile economice și politica comercială.

📌 Riscuri:

  • Opoziția unor forțe politice din Moldova.

  • Posibilă instabilitate în perioada de tranziție.


Compararea scenariilor

Criterii

Reunificare completă

Recunoaștere și SEU

Buget necesar

€10-25 miliarde

€2,5-6 miliarde

Stabilitate socială

Risc ridicat de proteste și migrație

Păstrarea autonomiei, reducerea riscurilor

Beneficii economice

Costuri mari, dar politici unificate

Atragerea investițiilor, flexibilitate economică

Sprijin internațional

UE ar putea susține, dar cu condiții stricte

SUA, Turcia, China pot finanța

Probabilitate de implementare

Scăzută din cauza opoziției și costurilor

Ridicată, dacă există voință politică


4. Concluzie

Pe fondul schimbării abordării globale față de conflictele internaționale, recunoașterea Transnistriei și crearea SEU par a fi cea mai eficientă și fezabilă soluție economică. Acest model permite evitarea tulburărilor sociale, atragerea investițiilor, menținerea flexibilității economice și susținerea cursului de integrare europeană fără măsuri radicale. Rămâne întrebarea – sunt Republica Moldova, Transnistria și partenerii lor internaționali pregătiți pentru o astfel de soluție pragmatică?


Комментариев нет: