"Happiness is the key to success !"

суббота, 8 февраля 2025 г.

Ce cale ar trebui să aleagă OEP în cazul descentralizării UE?





Introducere

Dacă Uniunea Europeană va urma calea descentralizării („Europa națiunilor”) sub presiunea SUA și a suveraniștilor, aceasta va deschide noi perspective pentru Spațiul Economic Unificat (OEP) al Republicii Moldova și Transnistriei. În plus, în Republica Moldova, în ajunul alegerilor parlamentare din toamnă, trei partide de frunte – Partidul Socialiștilor, Coaliția „Alternativa” și „Partidul Nostru” – promovează idei foarte apropiate de pozițiile suveraniste. Acestea încearcă să depășească diviziunea din societate dintre susținătorii integrării europene și adepții apropierii de Rusia, propunând concentrarea pe dezvoltarea internă a țării. Acest lucru face ca scenariul unei Europe descentralizate să fie și mai relevant pentru Republica Moldova, deoarece oferă posibilitatea menținerii echilibrului în politica externă și economică. Spre deosebire de modelul actual al UE centralizate, unde deciziile sunt luate la Bruxelles, noua configurație va oferi mai multă libertate țărilor și regiunilor individuale, ceea ce poate consolida poziția OEP ca un hub economic cheie în Europa de Est.


1. Impactul descentralizării UE asupra OEP

1.1. Flexibilitate în politica comercială

📌 În cazul slăbirii instituțiilor centrale ale UE, țările vor putea forma alianțe comerciale flexibile. Acest lucru va permite OEP:

  • Să încheie acorduri comerciale directe cu țări individuale din UE, fără necesitatea aprobării de la Bruxelles.

  • Să obțină preferințe pentru exportul în Europa, fără a fi nevoie de integrare europeană completă.

  • Să își coordoneze mai ușor strategiile economice cu România, Ucraina și Turcia.

1.2. Reducerea presiunii pentru integrarea europeană

📌 Într-o UE descentralizată, țările vor putea determina nivelul de participare la instituțiile europene. Pentru OEP, acest lucru înseamnă:

  • Posibilitatea de a păstra autonomia economică, beneficiind în același timp de comerțul liber cu UE.

  • Evitarea reglementărilor birocratice stricte impuse de Bruxelles.

  • Echilibru între cooperarea cu UE, SUA, Turcia și CSI.

1.3. Dezvoltarea alianțelor regionale

📌 Dacă UE slăbește, regiunile vor putea crea propriile blocuri economice și comerciale. Exemple relevante sunt Grupul de la Vișegrad (Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria), care își coordonează deja politica economică, precum și inițiativa „Trei Mări”, axată pe dezvoltarea conexiunilor de transport și energie între țările Europei Centrale și de Est. Aceste modele pot servi drept bază pentru OEP, ajutându-l să dezvolte o rețea comercială independentă și să atragă investiții. OEP poate:

  • Consolida legăturile cu Balcanii, Polonia, Cehia și Ungaria, care sunt interesate de o politică economică autonomă.

  • Dezvolta cooperarea cu Turcia ca un centru de putere alternativ.

  • Folosi legăturile cu Ucraina și regiunea Mării Negre pentru dezvoltarea logisticii.


2. Ce cale ar trebui să urmeze OEP?

2.1. Strategia „Luxemburgul Estic”

📌 OEP poate deveni un centru financiar și logistic, similar cu Luxemburgul în UE, deși această comparație necesită clarificare. Luxemburgul are o structură economică unică, bazată pe sectorul bancar și pe un nivel ridicat de încredere din partea investitorilor internaționali, în timp ce OEP își conturează abia acum poziția în regiune. Totuși, având în vedere regimul fiscal favorabil și poziția strategică, OEP poate evolua ca un centru financiar și de tranzit regional, orientat către țările UE, CSI și Turcia.

  • Impozite minime → atragerea companiilor internaționale.

  • Flexibilitate în sectorul bancar → crearea unui sistem financiar de tranzit.

  • Zone economice libere (ZEL) → pentru investitorii europeni și asiatici.

2.2. Nod logistic între UE și Eurasia

📌 OEP poate deveni o verigă logistică cheie între UE, CSI, China și Turcia:

  • Dezvoltarea coridoarelor de transport Odesa – Chișinău – Iași – Tiraspol.

  • Investiții în noduri portuare și feroviare.

  • Crearea centrelor logistice pentru mărfurile chineze și turcești.

2.3. Diversificarea comerțului și investițiilor

📌 În condițiile slăbirii UE, OEP poate încheia independent acorduri cu parteneri economici cheie:

  • UE – acces la piața unică fără obligații politice.

  • SUA – garanții de securitate și investiții în infrastructură.

  • Turcia și China – participare la rutele comerciale ale „Noului Drum al Mătăsii”.


3. Principalele riscuri și provocări

✔️ Competiția cu alte centre economice – OEP trebuie să își ocupe propria nișă între UE, Turcia și CSI. ✔️ Stabilitate politică – este necesară crearea unui sistem de guvernare fiabil în noul model. ✔️ Garanții de securitate – cooperare cu SUA și UE pentru protecție împotriva amenințărilor externe, inclusiv posibila desfășurare a unor misiuni de menținere a păcii, participarea la programele NATO de consolidare a apărării și integrarea în inițiative economice precum Parteneriatul Transatlantic pentru Comerț și Investiții.


4. Concluzie

Dacă UE va urma scenariul descentralizării, OEP va avea o oportunitate unică de a deveni un nou centru economic al Europei de Est. Acest lucru va permite o interacțiune flexibilă cu UE, SUA, Turcia și China, dezvoltarea logisticii, finanțelor și proiectelor de investiții, păstrând în același timp independența economică. Strategia cheie este transformarea OEP într-o zonă economică hibridă, care combină avantajele UE și ale pieței libere. În acest context, Transnistria ar putea juca rolul unei zone economice libere de tip Hong Kong, utilizând regimuri fiscale speciale, reguli vamale flexibile și bariere minime pentru investițiile străine. Pentru aceasta, va fi necesară implementarea unor mecanisme juridice clare de protecție a afacerilor, standarde financiare internaționale și practici de reglementare transparente, ceea ce va permite regiunii să devină atractivă pentru corporațiile internaționale și industriile de înaltă tehnologie.


Комментариев нет: