"Happiness is the key to success !"

воскресенье, 29 июня 2025 г.

MANIFESTUL ARHITECTURII VII

 MANIFESTUL ARHITECTURII VII

Arhitectura nu mai este o formă. Devine un proces care se desfășoară în timp.


I. Arhitectura ca scenariu, nu ca rezultat

Lumea contemporană trăiește într-o stare de schimbare continuă, unde stabilitatea devine o iluzie. Gândirea liniară, bazată pe ideea de planificare completă, finalitate și formă închisă, nu mai corespunde realității vieții noastre.

Arhitectura, asemenea vieții umane, nu trebuie să se încheie în momentul dării în exploatare. Afirmăm: o clădire nu se termină — ea abia începe.

Forma nu mai este dictată pentru totdeauna. Ea se adaptează, evoluează, este regândită. Asemenea unui organism, unui text, unui ecosistem. Viața cere ca arhitectura să fie flexibilă, mobilă, vie. Nu mai proiectăm pentru obiect, ci pentru procesele pe care le va susține.




II. Adaptabilitatea ca stil

Respingem fetișul compoziției închise. Arhitectura nu trebuie să fie idealul trecutului, ci contextul prezentului și potențialul viitorului.




Clădirile concepute ca forme închise, autosuficiente, se confruntă rapid cu realitatea: locatarii se schimbă, funcțiile evoluează, clima devine imprevizibilă. Avem nevoie de un nou stil bazat pe adaptabilitate:

  • la mediu;

  • la timp;

  • la om;

  • la tehnologie;

  • la evenimente și imprevizibil.

Acest stil permite adăugiri, extensii, transformări interne și nu se teme de schimbare, deoarece schimbarea înseamnă viață.

Este deschis, asemenea unui organism care crește împreună cu locuitorii săi. Este un stil în care forma slujește evenimentului.








III. Arhitectura și realitatea cuantică

Proiectarea clasică se bazează pe convingerea determinismului: că omul poate prevedea și programa viitorul. Dar științele moderne, inclusiv mecanica cuantică, ne arată că realitatea este o suprapunere de probabilități.

Arhitectura trebuie să absoarbă această înțelepciune. Ea nu trebuie să fie dogmă, ci un model de scenarii posibile:

  • nu o formă unică, ci un sistem de forme posibile;

  • nu o fațadă fixă, ci o structură în care sensul poate fi integrat;

  • nu o clădire, ci un ecosistem arhitectural în evoluție.

Asta înseamnă renunțarea la iluzia controlului. Înseamnă acceptarea imprevizibilului ca valoare.


IV. Monumentul ca obiect iluminat

În budism, fiecare ființă vie trece printr-un lanț nesfârșit de reîncarnări, schimbând aparența, funcțiile, învelișurile — până când, într-o zi, atinge iluminarea, starea de perfecțiune. Atunci ciclul samsarei se încheie.

La fel se întâmplă și cu obiectele arhitecturale.

Ele trăiesc, se transformă, capătă funcții noi, pierd elemente, acumulează semnificații. Viața lor este un lanț de reîncarnări. Doar unele, ajungând la echilibru, profunzime și maturitate culturală, devin monumente.

Monumentul nu este un exponat de muzeu, ci o ființă care și-a încheiat călătoria.

Toate marile monumente ale civilizației umane au urmat acest drum. Kremlinul, Catedrala Notre-Dame din Paris, Palatul Versailles, Catedrala din Köln — toate aceste clădiri legendare nu s-au născut ca monumente. Ele au trăit prin straturi de timp: reconstrucții, extinderi, schimbări stilistice, distrugeri și restaurări. Au evoluat — până au ajuns la o stare de perfecțiune și au fost recunoscute ca fiind complete.

Aceasta înseamnă: perfecțiunea nu este un început, ci un sfârșit.

Prin urmare, afirmăm: arhitectura trebuie să trăiască, să se schimbe, să crească — până ajunge la perfecțiune.

Și chiar și atunci — nu este moartă. Este — în pace.


V. Fațada ca limbaj viu

Fațada nu mai este o cochilie opacă. Ea devine un limbaj de comunicare între:

  • locatar și stradă;

  • interior și oraș;

  • individ și colectiv;

  • corp și mediu.

Ea poate fi:

  • o platformă — fiecare celulă este personalizabilă;

  • un genom — construit din module cu logică ADN;

  • o biografie — reflectând urmele timpului, renovări, sărbători;

  • o oglindă — care arată structura și funcțiile interne;

  • o hartă psihologică — exprimând comportamente și stil de viață;

  • un micropeisaj — cu grădini suspendate, căsuțe de păsări, panouri solare.

Fațada este o paletă pe care se scrie istoria unei case, a unei familii, a unei epoci. Nu decor, ci un document viu.




VI. Arhitectură colectivă

Forma nu se naște doar în mintea arhitectului, ci într-un dialog continuu:

  • arhitectul oferă structura;

  • locatarii o umplu cu conținut;

  • fațada devine o pânză colectivă, reflectând societatea.

Fiecare apartament are dreptul la propria sa fațadă, așa cum are dreptul la propriul interior. Aceasta nu este o amenințare pentru armonie, ci o oportunitate pentru diversitate.

Arhitectura este o democrație a materialelor, stilurilor, gesturilor. Ea acceptă diversitatea fără haos. Asta înseamnă maturitate culturală.






VII. Arhitectul ca însoțitor, nu demiurg

A proiecta — înseamnă a purta în pântec. A construi — înseamnă a da naștere. A trăi — înseamnă a crește, a te schimba și a avea nevoie de sprijin.

Astăzi, darea în exploatare a unei clădiri este percepută ca un sfârșit. Dar nu este moarte — este naștere. Clădirea abia începe să trăiască.

Și precum un nou-născut care are nevoie de îngrijire, arhitectura are nevoie de un arhitect-însoțitor.

Propunem schimbări sistemice:

  1. Recunoașterea legală a dreptului de autor post-recepție;

  2. Recunoașterea proiectului ca viu, adaptabil, deschis schimbării;

  3. Crearea unui pașaport digital al clădirii, care să înregistreze toate transformările;

  4. Instituirea obligației de a consulta arhitectul pentru orice transformări semnificative — atât externe cât și interne — ale clădirii.

Rolul arhitectului se schimbă: nu doar autor, ci ghid al evoluției formei.

Doar astfel clădirea va avea o viață după naștere — și nu o descompunere lentă.


VIII. Dreptul la a doua viață

Clădirile vechi nu sunt deșeuri. Ele sunt potențial. Nu trebuie demolate, ci reîncarnate. Nu transformate în muzee, ci continuate.

Credem că:

O clădire veche poate deveni tânără dacă i se oferă șansa transformării.

Aceasta nu este restaurare formală, ci o întoarcere a spiritului locului, adaptat la timpuri și locatari actuali. Nu este înviere, ci continuare a vieții.


IX. În încheiere: Arhitectura ca drum al samsarei

Arhitectura nu trebuie finalizată. Trebuie să fie fidelă.

Fidelă:

  • timpului,

  • omului,

  • mediului,

  • mișcării,

  • evoluției.

Ca orice ființă vie, obiectele arhitecturale trec prin naștere, viață, transformări, suferințe, creștere. Mor — pentru a renaște.

Și doar câteva, după ce și-au încheiat drumul, devin atemporale. Le onorăm — ca pe bătrâni înțelepți, ca pe maeștri treziți. Dar celelalte trebuie să-și continue drumul.

Arhitectura nu este un produs. Este viață exprimată în formă. O formă care respiră, îmbătrânește, se reînnoiește, suferă și se vindecă.

Nu construim clădiri. Construim povești.

Nu încheiem. Începem.

Și doar atunci arhitectura va fi — vie.


Комментариев нет: