"Happiness is the key to success !"

суббота, 29 марта 2025 г.

Zgârie-nori lângă gară — ambuteiaj în centru? Nu neapărat!

 

🏙 Grand Tower și provocarea transportului în Chișinău: de ce dezvoltatorul trebuie să contribuie la soluții

În Chișinău începe unul dintre cele mai ambițioase proiecte recente — construcția complexului multifuncțional cu 35 de etaje Grand Tower, pe locul fostului centru comercial Grand Hall, în apropierea Gării Feroviare. Clădirea promite să devină un simbol arhitectural al capitalei, dar și... o provocare serioasă pentru infrastructura de transport a orașului.

Poate Chișinăul face față unei asemenea încărcări? Și ce rol ar trebui să joace dezvoltatorul?



🚦 15 000 de persoane zilnic: de unde vine această presiune?

Potrivit estimărilor preliminare, complexul ar putea atrage zilnic:

  • până la 10 000 de vizitatori ai centrului comercial;

  • 1 500–2 000 de angajați ai birourilor și hotelului;

  • 1 000+ de turiști și vizitatori ai restaurantelor și terasei panoramice;

  • aproximativ 4 500 de persoane din suburbii și orașe vecine.

Toate acestea vor pune o presiune suplimentară pe o rețea de transport deja suprasolicitată, în special în zona centrală, unde — conform Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) — unele artere funcționează cu 120–130% peste capacitatea proiectată.


🟥 Ce se întâmplă dacă nu intervenim?

Dacă nu se întreprind măsuri complementare, orașul riscă:

Indicator

Modificare estimată

Timp de deplasare către centru

+20–30%

Număr de mașini suplimentare în centru

+7 000–8 000 pe zi

Ocuparea parcărilor din centru

practic 100%

Supraîncărcare pe rutele de transport

+15–20%

Degradarea calității aerului și fonică

creșteri considerabile

Aceasta nu este doar o problemă locală, ci o provocare la nivel de aglomerație metropolitană — de la Ialoveni până la Orhei, de la Strășeni până la Anenii Noi.


🚄 Soluția: integrarea cu trenul suburban și autobuzul rapid (BRT)


🔹 Calea ferată suburbană (Strășeni – Chișinău – Anenii Noi)

  • Deja existentă, necesită modernizare;

  • Potențial de a transporta până la 6 400 pasageri/zi;

  • Gara centrală — nod ideal pentru transfer către Grand Tower.

🔸 Linia de autobuz rapid (BRT) Hîncești – Orhei

  • Traseu nou prin Chișinău;

  • Interval de 10 min, capacitate de 100 pasageri/autobuz;

  • Potențial: 7 200 pasageri/zi.

✅ Rezultat:

  • Până la 90% din fluxul suburban poate fi transferat pe soluții durabile de transport.


💸 Implicarea dezvoltatorului: nu un gest, ci o necesitate

Pentru ca proiectul Grand Tower să fie sustenabil, dezvoltatorul trebuie să-și asume o parte din responsabilitate pentru infrastructura de mobilitate — așa cum se practică în multe țări europene.

Modelul propus de contribuție:

Domeniu

Volum estimativ

Cofinanțarea nodului de transport

2 mil. euro

Modernizarea infrastructurii rutiere

1,5 mil. euro

Soluții de micromobilitate și digitale

500 mii euro

Contribuție la Fondul de Mobilitate

1–1,5 mil. euro

Total: 3–5% din costul total al proiectului — o investiție echitabilă pentru sustenabilitatea urbană.


📢 Este momentul pentru acțiune comună

Grand Tower are toate șansele să devină un exemplu de dezvoltare urbană responsabilă. Dar doar dacă va fi însoțit de:

  • integrare reală cu rețeaua regională de transport;

  • modernizarea nodului intermodal de la gară;

  • parteneriat activ între autorități, investitor și Guvern.

🚉 Pentru că zgârie-norii nu pot fi construiți pe bulevarde blocate.


Комментариев нет: